Jonas pratar DLSS 2.0 och uppskalning med maskininlärning

Att med maskininlärning skala upp grafik i spel fortsätter vara en het tekniksnackis. Jonas går igenom fenomenet med Calle på FZ.

Nvidias "AI"-baserade uppskalningsteknik DLSS fick en tuff start med sina första implementationer i spelen Battlefield V och Metro Exodus, där den visuella kvaliteten föll väldigt kort från allas förväntningar. Företaget har sedan dess arbetat med att finslipa tekniken, och med den senaste versionen DLSS 2.0 har både bildkvalitet och prestanda landat närmare den ursprungliga målbilden.

Uppskalning i spel med hjälp av maskininlärning för att vinna prestanda vid nästintill bibehållen bildkvalitet ser ut att bli ett viktigt verktyg för framtiden, där dels Nvidias DLSS men även Microsofts mer hårdvaruagnostiska teknik DirectML kan bli räddningen för att hålla bildfrekvensen uppe allt eftersom pixlarna blir fler på våra bildskärmar och tv-apparater.

För att stämma av hur tekniken har utvecklats det senaste året och sia lite vad den kan komma att innebära för framtidens grafikkort och spelkonsoler satte sig Jonas ned för en pratstund med Carl Johansson-Sundelius från FZ.