När Google avtäckte speltjänsten Stadia var ett av de stora argumenten för tjänstens Pro-prenumeration att spelaren där bjuds på 4K-upplösning. Efter lanseringen har det visat sig att vissa tidigare utlovade 4K-titlar skalar upp upplösningen från 1080p, vilket bland annat gäller för Destiny 2 som var Pro-abonnemangets stora dragplåster.

Google Stadia – tekniskt lyckat, uselt lanserat

I samband med lanseringen meddelade utvecklaren Id Software att kommande storspelet Doom Eternal skulle bli ett av flera spel som körs i äkta 4K-upplösning på Google Stadia. Nu visar det sig att spelet istället renderas i äkta 1800p, eller 3 200 × 1 800 pixlar, som sedan skalas upp till 4K. Tidigare utlovat stöd som 60 Hz bilduppdatering och HDR är dock fortfarande intakt.

DoomEternal_StadiaNO4K.png

Doom Eternal är en av flera speltitlar som backar från utlovat 4K-stöd. Utöver tidigare nämnda Destiny 2 körs även västernspelet Red Dead Redemption 2 i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar, eller 1440p, vilket sedan skalas upp till 4K. Varför dessa titlar inte kan nå den utlovade upplösningen är oklart.

Sett till teknisk kapacitet är Stadia-servrarna utrustade med processorer och grafikkort vars beräkningskraft anges vara 78 procent högre än hos spelkonsolen Xbox One X. Doom Eternal renderas i 1800p även på Xbox One X vilket skalas upp till 4K. Varför den högre beräkningskraften hos Stadia inte möjliggör 4K-upplösning framgår inte.

En del av det kunder betalar 99 kronor per månad för med Stadia Pro är just 4K-upplösning. Denna kostnad kan bli svårmotiverad när Google lanserar gratisabonnemanget Stadia Base, där målupplösningen stannar vid 1080p.

Googles officiella hållning är att upplösning bestäms av utvecklaren och inte av tjänsten i sig.

Källa: Bethesda

Läs mer om Google Stadia: