Microsoft pratar spelutveckling under Game Stack Live

Microsofts GDC-presentationer runt bland annat DirectX Raytracing och Xbox Series X arrangeras istället som webbsändningar.

Spelutvecklarmässan Game Developers Conference (GDC) skulle ursprungligen ägt rum den 16–20 mars, men med den pågående oron runt coronaviruset valde arrangörerna att senarelägga tillställningen till hösten. Ett av företagen som hade bekräftade sessioner under GDC 2020 var Microsoft, som nu meddelar att nyheterna sänds över webben istället under namnet Game Stack Live.

Fokus för Game Stack Live blir bland annat en timme lång presentation om spelkonsolen Xbox Series X och Microsofts strömmande speltjänst Project Xcloud. Företaget diskuterar även nyheter gällande gränssnittet DirectX Raytracing (DXR), vilket sannolikt har kopplingar till tidigare nämnda Xbox Series X då spelkonsolens grafikkrets bygger på AMD:s arkitektur RDNA 2 vilken stöder just ray tracing.

Microsofts tidigare panelbeskrivning för GDC 2020 innehöll även referenser till diskussion om hårdvaruaccelererat 3D-ljud i Xbox Series X, vilket nyligen bekräftats av ljudingenjörer inom Microsoft. Övriga samtalsämnen inkluderar hur Microsoft stöder små indie-utvecklare genom programmet ID@Xbox, anekdoter om den kreativa processen med utvecklingen av spelet Wasteland 3, med mera.

Game Stack Live äger rum den 17 och 18 mars på Microsofts videotjänst Mixer. Det kompletta schemat för webbsändningarna listas här.

Läs mer om spelutveckling och Xbox:

I butiken: SweClockers Hardware Dreams

Surfar du SweClockers om nätterna? Drömmer du om nästa datorbygge? Denna midnattsblå t-shirt är specialdesignad för tvättäkta entusiaster som älskar datorer och hårdvara.

Köp här!