Microsoft: "Xbox Series X får dubbelt så hög prestanda som Xbox One X"

Dubbelt så hög prestanda som Xbox One X – rentav högre än RX 5700 XT. Det lovar Microsoft med kommande Xbox Series X.

Lagom till julhandeln 2020 nalkas en ny generation spelkonsoler från Microsoft och Sony, som båda talar varmt om att den mekaniska hårddisken förpassas till historien och ersätts av SSD-lagring. Nu går Microsoft ut med en prestandasiffra för sin kommande spelkonsol och bekräftar därigenom tidigare rykten.

Efter snedstegen med Xbox One satsar Microsoft stenhårt på hög prestanda och en spelkonsol utan andra krusiduller i fokus. Kommande Xbox Series X utrustas med en skräddarsydd systemkrets från AMD, där valet av arkitekturer är Zen 2 på processorfronten och RDNA 2 på grafiksidan.

Mest intressant är att Microsoft talar om en beräkningskraft på 12 TFLOPS för enbart grafikdelen. Medan det inte säger många särskilt mycket är det väsentligt högre än AMD:s nuvarande toppkort Radeon RX 5700 XT, som i jämförelse ligger på "enbart" 9,75 TFLOPS. Den teoretiska beräkningskraften är också dubbelt så hög som i Xbox One X.

På processorsidan går inte Microsoft in på några detaljer om kapaciteten. Att det handlar om Zen 2 bekräftar tidigare uppgifter, som talat om att antalet kärnor blir åtta stycken. Sett till AMD:s nuvarande generation av processorer har både Ryzen 7 3700X och 7 3800X åtta kärnor av arkitekturen Zen 2. Det här menar Microsoft ska räcka för att driva spel i upp till 120 bilder per sekund (FPS).

Vidare meddelar Microsoft att Xbox Series X får stöd för Variable Rate Shading (VSR), en teknik Nvidia var först att introducera med arkitekturen Turing. Tekniken ger mer effektiv användning av tillgängliga resurser i hårdvaran genom att rendera olika delar av bilden med olika grader av detaljrikedom utan att märkbart påverka upplevelsen, vilket leder till förbättrad prestanda.

Precis som Sony talar Microsoft varmt om ray tracing med nästa generation och att det är en hårdvaruaccelererad del av Xbox Series X. Förutom att ingå i nästa generations spelkonsoler är det en funktion AMD väntas introducera tillsammans med just arkitekturen RDNA 2.

Microsoft bekräftar även att Xbox Series X bestyckas med HDMI 2.1 och stöd för VRR, för adaptiv bildsynkronisering tillsammans med kompatibla TV-apparater. Motsvarande tekniker på datorsidan kallas ofta Freesync av AMD och G-Sync av Nvidia. Genom HDMI 2.1 tillkommer även Auto Low Latency Mode (ALLM), som gör att spelkonsolen automatiskt kan ändra TV-apparatens inställningar för att nå lägsta möjliga latens.

Sett till andra funktioner på hårdvarusidan nämns återigen SSD-lagring, som ska öppna för "större, mer dynamiska spelvärldar" och ge väsentligt kortare laddningstider. En funktion vid namn Quick Resume nämns också och ska göra det möjligt att fortsätta där du senast avslutade i flera spel utan lång laddningstider.

Microsoft bekräftar även det många tagit för givet då Xbox Series X likt dess företrädare baseras på hårdvara från AMD – spelkonsolen får kompatibilitet med spel från Xbox One-serien. Detta vid sidan om alla de spel från Xbox 360 och originalet (Xbox) som fått bakåtkompatibilitet.

Lanseringen av Xbox Series X ska ske lagom till årets julhandel.

Mer om Xbox Series X: