Tanken var att stryka anhängare av originalet medhårs, men istället har Blizzards uppdaterade version av Warcraft III skapat en kritikerstorm. Resultatet är det lägsta användarbetyget på Metacritic någonsin – 0,5 av 10 möjliga. Bland kritiken märks mellansekvenser (eng. cutscenes) och grafik som inte liknar det utlovade från Blizzcon 2018, samt en förändrad EULA som förändrar spelreglerna för moddare.

Inledningsvis rapporterades det om att Blizzard inte tillät några återbetalningar till kritiska spelentusiaster, men nu verkar det som att bolaget backat på den punkten. På Reddit talas det om användare som fått pengarna tillbaka på några minuter efter att ha angett "tech issue" som orsak på Blizzards refund-sida.

Återbetalningarna som skett är inte enbart mot användare som aldrig startat spelet. Även de som förbokade Warcraft III: Reforged, har spelat betaversionen och avverkat timmar i spelet efter den skarpa lanseringen ska ha fått göra ett återköp.

Related to that, as we talked about last year at BlizzCon, we did not want the in-game cutscenes to steer too far from the original game. We went a little deeper into the thought process behind that at the show, but the main takeaway is that the campaigns tell one of the classic stories in Warcraft history, and we want to preserve the true spirit of Warcraft III and allow players to relive these unforgettable moments as they were (albeit rebuilt with new animations and the higher fidelity art).

Samtidigt som Blizzard i det tysta börjat med återbetalningar kommenterar de kritiken, med löften om att åtgärda buggar och återinföra funktioner från originalet som försvunnit. Gällande scenerna i kampanjen säger sig Blizzard velat "bevara den äkta andan från Warcraft III", men kommenterar inte varför grafiken inte når upp till nivån från avtäckandet på Blizzcon 2018.

Mer om debaclet kring Warcraft III: Reforged: