Nvidias CES-drivrutin Geforce 441.87 introducerar VRSS och FPS-spärr

Senaste drivrutinen för Geforce-ägare förbättrar VR med funktionen VRSS, och låter spelare begränsa bilduppdateringen.

De senaste åren har Nvidia gjort det till något av en tradition att släppa stora uppdateringar av företagets grafikdrivrutiner i samband med en större teknik- eller spelmässa. Årets CES-mässa är inget undantag och med CES 2020 Game Ready Driver (441.87) introduceras ett flertal nyheter utöver de sedvanliga optimeringarna.

NVIDIA-CES-2020_GeForce_Game-Ready-Driver.jpg
NVIDIA-CES-2020_GeForce_Game-Ready-Driver_Wolfenstein-Young-Blood.jpg
NVIDIA-CES-2020_GeForce_Game-Ready-Driver_RTX-Games-New.jpg
Nvidia_MaxFrameRate.jpg

En av nyheterna är att Nvidia adderat alternativet Max Frame Rate i drivrutinens kontrollpanel, vilket låter spelaren sätta en högsta nivå för bilduppdateringen. Fördelarna med denna innefattar bland annat bättre batteritid med bärbara datorer, och lägre latens. Med den nya funktionen kan användaren begränsa bilduppdateringens tak, oberoende av skärmens egenskaper.

Den sedan tidigare tillgängliga funktionen Adaptive V-Sync erbjuder liknande FPS-begränsning, men är beroende av skärmens bilduppdatering. Nytt är också Image Sharpening-filtret som låter användare använda skalning av upplösning utan att applicera skärpefiltret på bilden, samt möjlighet till anpassade upplösningar för skalningen.

VRSS leverages Variable Rate Shading (VRS), which is one of the key advancements of the Turing architecture. VRS decouples shading rate from resolution, and one is able to increase/decrease the image quality in different regions of the frame. VRSS uses fixed foveated super sampling where the image quality in the center mask region can be improved for VR games with a higher shading rate compared to the peripheral region in a frame, resulting in better image quality.

En stor nyhet är funktionen Variable Rate Super Sampling (VRSS), vilken bygger vidare på Variable Rate Shading (VRS) som introducerades med Turing-arkitekturen. VRS förbättrar prestanda genom att rendera olika delar av scenen med olika detaljgrad beroende på hur viktig och detaljerad aktuell del av scenen är.

VRSS bygger vidare på denna för att höja den grafiska kvaliteten i VR-titlar. Detta åstadkoms genom att höja renderingsresurserna (eng. shading rate) i spelarens synfält med åtta gånger. VRSS stöds i över 24 VR-titlar, men ska enligt Nvidia även erbjuda bättre prestanda jämfört med när grafikalternativet 4x supersampling används.

NVIDIA-CES-2020_GeForce_Game-Ready-Driver_RTX-Off-Custom-1480x833.jpg
NVIDIA-CES-2020_GeForce_Game-Ready-Driver_RTX-On-Custom-1480x833.jpg

Utöver nya funktioner adderas även optimeringar för spel. Wolfenstein: Youngblood får till slut det tidigare utlovade stödet för ray tracing och AI-skalad upplösning i form av DLSS. Enligt företagets egna uppgifter ger DLSS en prestandaförbättring om 40 procent med upplösningen 1440p och RTX aktiverat, när inställningarna används för ett Geforce RTX 2060.

Ytterligare tillskott i drivrutinen innefattar åtta nya skärmar som klarar kraven för adaptiv bildsynkronisering med mjukvaruversionen av G-Sync, som således får G-Sync Compatible-stämpel. Avslutningsvis får ett antal applikationer RTX-stöd, där Adobe Premiere Pro, Blender och Autodesk Arnold syns.

CES 2020 Geforce Game Ready Drivers (441.87) finns tillgängliga för nedladdning via Nvidias drivrutinsportal samt mjukvaran Geforce Experience.

► Läs alla artiklar från #CES-2020

Läs mer om VRS:

4.jpg

I butiken: SweClockers Hexagon Mousepad

Nu är det äntligen dags. Efter månader av väntan finns SweClockers vrålsnygga musmatta att beställa i shoppen – dessutom med fri frakt!

Köp här!