Facebook-konto blir krav för Oculus sociala tjänster – används för reklam

Facebook tar ett hårdare grepp om dotterbolaget Oculus. Nu kräver jätten ett länkat konto för att använda sociala tjänster i Oculus VR.

Spelupplevelser i VR är ännu relativt nytt på marknaden, och det finns flera tillverkare som konkurrerar både med mjukvara och hårdvara. Hårdvara finns i form av olika kontrolldon och VR-headset, och mjukvara finns i form av spelbutiker och plattformar. Exempel på stora konkurrerande plattformar är SteamVR, Oculus Home och Viveport.

Oculus blev efter ett uppköp en del av Facebook under 2014, där det sistnämnda bolaget kunde bistå med finansiella muskler för fortsatt utveckling samtidigt som teknikjätten fick in en fot på VR-marknaden. Sedan dess har Oculus Home fått stöd för bland annat digitala "achievements"-utmärkelser samt integration med Facebook, där vänner på Facebook synkas till applikationen.

I ett försök att knyta användare hårdare till moderbolagets tjänster och funktioner har den tidigare frivilliga integrationen med Facebook nu blivit ett krav för flera tjänster, rapporterar UploadVR. Kravet berör främst sociala tjänster, där personlig identifikation kommer spela en central roll.

zuckerberg vr-min.jpg

Facebooks grundare Mark Zuckerberg i Oculus Rift.

Bland tjänsterna ingår chattfunktioner, att bjuda in vänner till "VR-partyn", liveströmma innehåll eller skapa sociala tillställningar. Användare som inte har Facebook-konton eller inte vill länka dessa får inte åtkomst till aktuella tjänster, men har fortsatt tillgång till en vänlista och en Oculus-profil.

Nämnvärt är att Oculus redan idag delar data med Facebook om sina användare, men det är begränsat till information som "säkerställer en enhetlig och säker upplevelse över plattformar" enligt företaget själva. Som exempel nämner en representant från Facebook att konton som flaggats för "spam" eller andra otrevligheter delas med moderbolaget.

Den som väljer att koppla sitt konto till Facebook kommer dock dela betydligt mer data, särskilt kring användarmönster och beteende. Denna data kommer sedan användas av Facebook för att anpassa och ge personliga förslag, vilket även inkluderar riktad reklam mot användaren.

Bilder och 3D-kartor från rummen där användare spelar kommer dock fortsatt lagras lokalt på enheten och inte delas till företagets servrar. Facebook meddelar också att de sociala tjänsterna kommer utökas framöver och då vara bundna till bolagets konton.

Vad tycker du om den tajtare integrationen med Facebook? Smidigt och bra, eller inskränkande av integriteten?