Nästa års stortitel från spelutvecklaren CD Projekt RED blir Cyberpunk 2077. Den Blade Runner-osande titeln bestyckas med en för CD Projekt RED typiskt matig berättelse, men spelet ska även få ett multiplayer-läge som adderas efter spelets lansering. Multiplayer utvecklas av en separat studio inom företaget och inte mycket är känt om dess innehåll i dagsläget.

Under ett investerarsamtal har företaget dock lyft på locket en aning gällande hur multiplayer-delen av Cyberpunk 2077 ska finansieras långsiktigt. Detta har varit något av en het potatis i spelbranschen de senaste åren, där allt från mikrotransaktioner till loot-lådor varit vanligt förekommande och tungt kritiserat bland spelare.

I investerarsamtalet som översatts av Twister Voxel berättar CD Projekt RED:s VD Adam Kiciński att utvecklingen av multiplayer i Cyberpunk 2077 fortfarande är i ett tidigt skede och utvecklarna experimenterar fortfarande med hur det ska fungera. En detalj som företaget testar sig fram med är hur multiplayer ska finansieras över tid, men enligt Adam Kiciński ska det göras med respekt för "spelarkontraktet".

We are exploring various possibilities and so far it is not the time for precise determination directions, although it can be safely said that we will not compromise our own policy "Contracts with players". Monetization will be intelligent and we will ensure that – how always – deliver valuable products in exchange for payment received

Detta åsyftar det oskrivna kontrakt CD Projekt RED har med sin spelarbas, där vinst från finansieringen inte ska rucka på spelupplevelsen. CD Projekt RED har tidigare uttryckt sig kritiskt till mikrotransaktioner i spel och företagets föregående titel The Witcher 3 innehöll inga sådana, eller exklusivt innehåll vid förbokningar.

Cyberpunk 2077 släpps den 16 april 2020 till Playstation 4, Xbox One och PC/Windows. En version till Google Stadia tillkommer också vid okänt datum.

Läs mer om Cyberpunk 2077: