Larian Studios: "Vi tar många kreativa risker med Baldur's Gate III"

Studion bakom Baldur's Gate III menar att kreativa risker är nödvändigt för återuppfinna serien och undvika att göra samma spel en tredje gång.

I samband med att Google avtäckte speltitlar till den kommande speltjänsten Stadia under juni månad blev det också officiellt att Baldur's Gate III är under utveckling. Den tredje delen i den klassiska rollspelsserien utvecklas av den belgiska utvecklaren Larian Studios, kända för bland annat de uppskattade rollspelen i Divinity: Original Sin-serien.

chrome_180419_as.jpg
chrome_180353_as.jpg
chrome_180323_as.jpg
chrome_180344_as.jpg
chrome_180423_as.jpg

Med Baldur's Gate III tar studion över tyglarna för en av spelvärldens mest kända och uppskattade klassiska rollspelsserier, så kallade CRPG:n. När spelet avtäcktes skedde det i form av en cinemastisk videopresentation som inte avslöjade detaljer om vilken spelmekanisk riktning spelet kommer ta, eller hur det kommer skilja sig från seriens senaste del Baldur's Gate II: Shadows of Amn.

chrome_180434_as.jpg

I en intervju med spelpublikationen Game Informer delar studiochefen Swen Vincke med sig av hur studion har axlat det stora ansvaret och arvet som serien för med sig. I intervjun belyser han bland annat att studion försöker slå an en balans mellan att vara trogen regelböckerna och känslan av ett bordsspel, utan att stöta bort spelare som uppskattade det spelmekaniska upplägget i spelseriens första två delar.

It’s really how do we capture the books, the rule system, the feeling you have at the table in a video game, and how do we do that without alienating people that have never played D&D in their lives. Mixing that, I think we found it. You guys will have to judge. You can’t make a game without taking creative risks. You can, but then you’re just making the same game. We’ve taken a lot of creative risks, more than people will expect, I think, considering the amount of money we’re throwing at it.

Swen Vincke nämner också att studion tar en del kreativa risker med Baldur's Gate III, större risker än vad folk kanske väntar sig att de ska ta med en så omtyckt serie. Anledningen till detta ska vara att studion måste göra det för att skapa något nytt, som tillför något och inte bara gör samma spel en tredje gång.

Den som vill förbereda sig inför spelets lansering kan hänge sig åt en tilläggsmodul till bordsspelet vid namn Baldur's Gate: Descent into Avernus. Modulens berättelse utspelar sig 100 år före händelserna i Baldur's Gate III.

Larian Studios har inte meddelat någon lanseringslucka för Baldur's Gate III. Spelet ska släppas till PC/Windows och Google Stadia.

Hur känner du inför Baldur's Gate III och att Larian tar sig kreativ frihet med spelet? Vädra tankar i kommentarerna!

I butiken: Bag of Gaben

En stenhård tygpåse för sanna spelfantaster, som helt och fullt är värdig att transportera guldklimparna i spelsamlingen till valfri destination.

Köp här!