Machine Games: "Epic Games Store är bra för konkurrensen"

Utvecklaren bakom Id Softwares Wolfenstein menar att Epic Games Store är ett naturligt resultat av en växande spelmarknad.

Ända sedan Epic Games introducerade en spelbutik har företaget väckt starka känslor bland spelare. Allt från exklusivitetsavtal till att behöva använda flera olika klienter väcker känslor, men även de som utvecklar spelen har åsikter i frågan. En sådan utvecklare är svenska Machine Games som ansvarat för att utveckla de senaste delarna i Wolfenstein-serien.

BethesdaLauncher.jpg

Bethesda har en egen spelbutik och tillhörande klient, men säljer även i andra butiker.

I samtal med Pcgamesn konstaterar Kristoffer Kindh, senior nivådesigner hos Machine Games, att Epic Games Store representerar något positivt för spelindustrin. Han menar att den ökade konkurrens butiken tillför branschen, gör livet bättre för både utvecklare och spelare. Den vanligt förekommande kritiken mot flera olika spelklienter anser han också vara överdriven.

They just want to have Steam because that’s what they’re used to. For myself it doesn’t really bother me that much at all, it’s just another store for me. I just have to remember all the passwords!

Kristoffer Kindh ser kritiken som resultatet av ett behov av att använda något bekant och att det enda praktiska hindret flera klienter tillför är att användaren behöver komma ihåg fler lösenord. Vidare anser han att Epic Games intåg på marknaden är en naturlig utveckling för en spelindustri som växer.

The game market gets bigger, with more games getting released every day. My personal opinion is that it’s a natural growth, compared to how much games development is actually happening

Machine Games ägs av spelutgivaren Bethesda Softworks, som i sin tur ägs av företaget Zenimax Media. Utöver att sälja spel i andra spelbutiker har Bethesda även en egen butik och klient, men använder sig inte av exklusivitetsavtal med denna.

Det har skett utveckling inom frågan om bruket av flera spelklienter på senare tid. GOG lanserade version två av klienten GOG Galaxy tidigare i år, vilken kan integrera spelutbudet från konkurrerande butiker i det egna gränssnittet. Mycket tyder också på att utgivaren Electronic Arts är på väg att börja sälja spel utanför den egna spelbutiken Origin.

Läs mer om spelbutiker: