World of Tanks ger ray tracing till alla

En demoversion av World of Tanks erbjuder något så ovanligt som ray tracing till alla som har ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort. Detta görs möjligt av en Intel-teknik.

Spelutvecklaren Wargaming har tidigare aviserat att företagets titel World of Tanks ska få stöd för ray tracing via en uppdatering, något som nu görs tillgängligt i form av demoversionen Encore RT. Det som är unikt med Wargamings lösning är att ray tracing stöds för alla grafikkort som stöder DirectX 11, något som gjorts möjligt tack vare ett samarbete med Intel.

WoT_EnCore_GIF_off.jpg
WoT_EnCore_GIF_on.jpg
WoT_EnCore_GIF_2_off.jpg
WoT_EnCore_GIF_2_on.jpg

World of Tanks använder mer specifikt ett utvecklarbibliotek från Intel vid namn Embree. Detta lägger till stöd för accelerering av ray tracing-beräkningar för alla grafikkort som stöder DirectX 11, vilket innefattar samtliga dedikerade och integrerade grafikkretsar på marknaden idag.

Technically speaking, the ray-traced shadows tech developed by Wargaming together with Intel uses the Intel Embree library (part of Intel One API) for fast multi-threaded BVH construction by the CPU; the GPU performs ray tracing with compute shaders. The advantage of this solution is that it does not require a graphics card with ray tracing support; DirectX 11 (or above) compatibility is enough.

It should be noted that the first video card with DirectX 11 support was launched in 2009, a year before the release of World of Tanks. With each passing day, the installed base of systems with DX11-compatible video cards is expanding. Today there are few people among our players who need to update their system to see high-quality shadows in World of Tanks.

Rent tekniskt hanteras ray tracing genom att processorn bearbetar ett större antal beräkningar av trädstrukturer för ljusstrålar i varje given bildruta. Själva ray tracing-beräkningarna utförs på grafikkortets shaderenheter. Enligt utvecklarna ska en effektiv beräkning av trädstrukturer på processorn leda till effektivt utnyttjande av grafikkortets resurser.

I World of Tanks används ray tracing endast för att beräkna skuggor för stridsvagnar, då det skulle vara för prestandamässigt krävande att även skuggsätta omgivningarna med tekniken. Enligt Wargaming ska prestanda vara lika bra eller bättre jämfört med när tekniken används med Nvidias RTX-bestyckade grafikkort, och den visuella kvaliteten uppges vara på en jämförbar nivå.

Demoversionen av World of Tanks med stöd för ray tracing finns tillgängligt för nedladdning nu.

I butiken: Bag of Gaben

En stenhård tygpåse för sanna spelfantaster, som helt och fullt är värdig att transportera guldklimparna i spelsamlingen till valfri destination.

Köp här!