FZ pratar förstapersonsläge och stadsgränser i Cyberpunk 2077

CD Projekt RED:s kommande spel Cyberpunk 2077 är utan tvekan ett av nästa års mest haussade titlar. FZ har intervjuat studion om bland annat stadsdesign och berättande.

På fredag den 30 augusti presenterar CD Projekt RED en ny genomgång av studions haussade stortitel Cyberpunk 2077. I väntan på detta publicerar systersajten FZ en videointervju från årets upplaga av spelmässan Gamescom. Här pratar de med Marthe Jonkers, senior konceptdesigner hos CD Projekt RED, om utforskande av spelets stad Night City och spelets förstapersonsläge.

I intervjun ställs bland annat frågan om vad som låg bakom beslutet att använda förstapersonsperspektivet i Cyberpunk 2077, då studion gjort sig kända med The Witcher-serien som utspelar sig i tredjepersonsperspektiv. Anledningen till bytet anges vara att Cyberpunk 2077 fokuserar på att uppleva spelvärlden från spelarens perspektiv, att jämföra med The Witcher 3 där spelaren upplevde spelets händelser genom huvudkaraktären Geralt.

Cyberpunk2.jpeg
Cyberpunk3.jpeg
Cyberpunk7.jpeg
Cyberpunk8.jpeg

Det finns tillfällen när spelet växlar till tredjepersonsperspektiv, exempelvis när spelaren kör bil, men till allra största del kommer utforskande av och interaktion med spelvärlden göras från spelarens perspektiv. Jämförelsen mellan The Witcher och Cyberpunk 2077 görs även gällande utformning av spelvärlden, där studion fick börja från noll med staden Night City.

Utformningen av spelvärlden i The Witcher ska ha varit enklare att ta fram då mycket av den baseras på kultur och historia för studions hemland Polen. Den neontunga staden i Cyberpunk 2077 är helt olik något existerande idag, och ställde därför högre krav på CD Projekt RED:s designers. Intervjun tar även upp frågan om stadens olika regioner, som enligt Marthe Jonkers skiljer sig åt markant med olika "personligheter" för varje region.

Cyberpunk6.jpeg
Cyberpunk4.jpeg
Cyberpunk5.jpeg
Cyberpunk1.jpeg

Som exempel är ett område övergivet och nedgånget med mycket kriminalitet, medan ett annat är en aktiv hubb med myller av människor medan en tredje region är ett industriområde med en mängd företag och konstruktionsområden. Spelaren kommer också ha fri tillgång till samtliga delar av staden efter berättelsens prolog är avklarad.

Cyberpunk 2077 släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One den 16 april 2020. Spelet ska även lanseras till Googles strömmande speltjänst Stadia vid ett ännu inte offentliggjort datum.

Läs mer om Cyberpunk 2077:

Erbjudande: SweClockers Wireframe No. 1 & Turbo Power

Två stilsäkra t-shirtar i begränsad upplaga. Nu i paket med rabatterat pris! Endast förbokning.

Köp här!