Quizresultat: Svårt om prestandamätning med 3DMark

Förra veckan tog SweClockers tempen på vad medlemmarna kan om 3DMark, verktyget för prestandamätning som fått grafikkort att svettas i många år.

Förra veckans quiz testade hur bra koll SweClockers medlemmar har på prestandamätningsverktyget 3DMark. Frågorna tog upp allt från verktygets ursprung till de olika tekniska och grafiska språng som testats i testsviten. Av de 2 706 medlemmar som gjorde testet var resultaten spridda, med relativ jämn spridning bland 4-7 rätt av 10 möjliga.

Av de som slutfört frågesporten är det blott 27,6 procent som hamnar på sju rätt eller fler, vilket visar att frågorna var av det något knepigare slaget. Det vanligast förekommande resultatet är fem av tio rätt, vilket 20,8 procent eller 341 deltagare lyckats pricka in. Det näst vanligaste resultatet är sex av tio rätt, vilket 17,3 procent eller 284 personer uppnått.

Full pott lyckas endast 2,1 procent kamma hem, vilket är marginellt mindre än de 2,2 procent som lyckades med bedriften i föregående quiz. Den fråga som allra flest lyckades få rätt på var den om vad företaget bakom 3DMark hette innan de bytte namn. Hela 69,4 procent fick rätt på frågan. Den svåraste frågan visade sig vara den om det påskägg som kunde aktiveras i 3DMark 2001, där flygande farkoster kunde förvandlas till "något annat".

Blott 41,8 procent hade rätt på denna fråga, vilket ändå är ett stort steg upp från de 32,5 procent som svarade rätt på förra frågesportens svåraste fråga. Näst svårast var frågan om namnet på den kvinnliga agent som var en del av 3DMark Vantage från 2008, vilken 42,8 procent svarade rätt på.

Missade du förra veckans quiz? Gör det här nedan och dela med dig av ditt resultat i kommentarerna!