Nvidias nya Geforce-drivrutin introducerar pixelskalning och låglatensläge

Nya drivrutiner tenderar att tillföra förbättrad spelprestanda, men Nvidias senaste drivrutin för Geforce-familjen tillför de två nya funktionerna pixelskalning och låglatensläge.

Under spelmässan Gamescom passar Nvidia på att släppa en ny version av grafikdrivrutinen för företagets Geforce-grafikkort som får namnet Gamescom Game Ready Driver. Normalt sett brukar nya drivrutiner innebära förbättrad prestanda i de senaste aktuella speltitlarna, men med version 436.02 introduceras två nya större funktioner.

Den stora nyheten för spelare är något som kallas "ultra-low latency mode", ett låglatensläge som enligt Nvidias uppgifter ska reducera latenstiden i rendering med upp till 33 procent. Detta åstadkoms genom att bildrutor renderas precis när grafikkortet behöver dem, via en så kallad "just in time"-teknik.

En liknande funktion har funnits tillgänglig sedan tidigare i drivrutinernas inställningar där användaren kunde bestämma hur många bildrutor som skulle renderas i förväg, men det nya låglatensläget justerar automatiskt tempot för hur bildrutor renderas så att minsta möjliga latens uppnås.

Enligt Nvidia ska fördelarna med låglatensläget bli särskilt märkbart för spelare vars datorsystem renderar spelet i mellan 60 och 100 FPS. Läget är kompatibelt med gränssnitten DirectX 9-11, men lågnivågränssnitt som DirectX 12 och Vulkan erbjuder redan utvecklare finmaskig åtkomst till köhantering och låglatensläget är därför inte kompatibelt med dessa.

NvidiaPixelskalning.jpg

Den andra stora funktionen i den nya drivrutinen är något som kallas integerskalning, eller pixelskalning som det sannolikt kommer kallas i folkmun. Detta är en funktion som ska åtgärda problemen med att retrodoftande pixelart-spel får suddig grafik när operativsystemet skalar upp upplösningen. Detta leder till att pixlarnas skarpa kanter förlorar skärpa.

Med integerskalning kan en enskild pixel skalas upp till 2×2 eller 3×3 pixlar, utan att den uppskalade grafiken förlorar skärpa som resultat av upplösningsskalning. Integerskalning är dock begränsad till Turing-arkitekturen, det vill säga Geforce RTX 2000- samt Geforce GTX 1600-serien.

Nvidia_lowlatency.jpg
Nvidia_faster_performance.jpg

Utöver dessa två funktioner introducerar Nvidia även något som kallas Sharpen Freestyle-filter. Detta är en funktion som ska erbjuda förbättrad skärpa i bilden med lägre prestandabelastning än om högre upplösning skulle användas. Detta är företagets svar på AMD Radeon Image Sharpening som introducerades med RDNA-arkitekturen i Radeon RX 5700-familjen.

nvidia_freestyle_filter_in_game_850px.jpg

Sharpen Freestyle-filtret ska enligt Nvidia uppnå förbättrad skärpa med halva den prestandapåverkan som det tidigare skärpefiltret medförde. Över 600 befintliga spel ska kunna utnyttja funktionen som stöder gränssnitten DirectX 9-12 samt Vulkan. Utbudet av skärmar som stöds med G-sync expanderas också för att inkludera Asus VG27A och Acers CP3271/XB273K GP.

Avslutningsvis vore det inte en ny uppdatering utan förbättringar i prestanda. Version 436.02 ökar prestanda i upp till 23 procent i titlarna Apex Legends, Battlefield V, Forza Horizon 4, Strange Brigade och World War Z.

Gamescom Game Ready Driver 436.02 finns tillgänglig för nedladdning via Geforce Experience-mjukvaran eller Nvidias drivrutinsportal.

Läs mer om Nvidia Turing:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!

Tack för tipset ClintBeastwood, Fulci, hulkenstrong