Nvidia: "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet"

Nvidia presenterade nyligen sin senaste kvartalsrapport och i samband med detta berättade bolagets VD Jensen Huang, att det i dagsläget är oklokt att köpa ett grafikkort utan ray tracing-stöd.

För snart ett år sedan avtäckte Nvidia den nya grafikkortsserien Geforce RTX 2000 med arkitekturen Turing under huven. Paradnumret stavas grafikkretsar med ny hårdvara i form av RT- och Tensor-kärnor, där förstnämnda är framtagna för att hårdvaruaccelerera ray tracing i realtid.

Geforce_RTX_2000-9.jpg

Inom datorgrafik har ray tracing länge varit något av den heliga den heliga graal, men funktionerna har tidigare varit för tunga för att implementera i spel och drivas i realtid. Geforce RTX 2000-serien möjliggör dock detta, men i dagsläget finns endast ett fåtal spel som drar nytta av den dedikerade hårdvaran, och samtidigt medför det extra ögongodiset en betydande prestandapåverkan.

At this point, it’s a foregone conclusion that if you’re going to buy a new graphics card, it’s going to last you two, three, four years, and to not have ray tracing is just crazy.

Trots de begränsade användningsområdena anser dock Nvidias VD, Jensen Huang, att det är helt galet att idag köpa ett grafikkort utan stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing. Uttalandet gjordes i samband med frågestunden, som hölls i samband med avtäckandet av bolagets andra kvartalsrapport för 2019.

Därutöver sägs att grafikkort som köps idag förväntas att rulla i två till fyra år. I kombination med detta ligger Jensen Huangs slutsatsen i linje med ett tidigare uttalande signerat Nvidia. Under grafikkonferensen Siggraph 2019 presenterade nämligen bolagets Morgan McGuire en spådom om att de första storspelen som kräver ray tracing-hårdvara släpps år 2023.

Detta ligger alltså fyra år bort, men som nämnt är spelutbudet för närvarande skralt. Spelutvecklare har avtäckt några titlar som ska utrustas med ray tracing-stöd, där exempelvis Control och Cyberpunk 2077 är två kommande spel. Nämnvärt är dock att nästa generations spelkonsoler från Sony och Microsoft ska få stöd för tekniken, vilka ska lanseras någon gång mot slutet av 2020.

Radeon_Navi-1.jpg

De första grafikkorten med AMD Navi-arkitekturen saknar hårdvaruaccelererad ray tracing.

Värt att ha i åtanke är dock att Nvidia är ensamma om att tillhandahålla grafikkort som erbjuder hårdvaruaccelererad ray tracing, och så kommer fallet att vara ett tag framöver. AMD:s nuvarande grafikkort med Navi-arkitekturen levereras utan detta och detsamma ska enligt uppgift gälla även för Intels första laddning av dedikerade grafikkort, som lanseras 2020 och blir del av familjen Xe.

Avslutningsvis bör det poängteras att även Nvidia erbjuder grafikkort utanför RTX-familjen, där den mer plånboksvänliga Geforce GTX 1600-serien bara har några månader på nacken. Sannolikt handlar det om ett utspel riktat mot AMD:s färska Radeon RX 5700 och RX 5700 XT, som prestandamässigt går upp mot Nvidias Geforce RTX-modeller, men som saknar stöd för ray tracing i realtid. Huruvida ray tracing-hårdvara faktisk blir nödvändig inom de närmaste åren återstår att se.

Källa: Nvidia via Overclock3d

Läs mer om Nvidia och ray tracing:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!