Microsoft: "Strömmande spel slår inte igenom än på många år"

Att strömma spel är i ropet och flera stora teknikjättar satsar på konceptet. Nu gör Xbox-chefen Phil Spencer gällande att det blir en oundviklig del av spelbranschen, men att genomslaget dröjer.

Utöver att Microsoft planerar lansera en ny generation spelkonsoler med Xbox Scarlett under julsäsongen 2020 ska företaget även släppa en egen molntjänst för strömmande spel vid namn Xcloud. Med denna ska Microsoft göra spelutbudet för såväl Xbox-konsolerna som PC-plattformen tillgänglig på en rad olika klienter såsom mobiltelefoner, spelkonsoler och tunna bärbara datorer.

Microsofts Xcloud kommer konkurrera med tjänster från både Google och Sony under hösten, men enligt Xbox-divisionens chef Phil Spencer är strömmande spel via molntjänster inget som kommer bli etablerat i stor utsträckning den närmaste tiden. I en innehållsrik intervju med Gamespot diskuterade han nyligen planerna för Xcloud och strömmande spel i allmänhet.

Xcloud2.jpg

I intervjun menar Phil Spencer att strömmande speltjänster sannolikt är flera år bort från att etablera sig på bred front. Han gör en jämförelse med Netflix som spenderade nästan två årtionden med att förvandla affärsmodellen från uthyrning av fysiska filmer till att etablera strömmande video på allvar.

Han menar vidare att strömmande speltjänster sannolikt kommer etablera sig mycket snabbare än så, men att det troligtvis dröjer många år innan det är utbrett bland spelare. Detta stämmer in på vad Yves Guillemot, spelutgivaren Ubisofts VD, som i fjol uttalade sig om att spelmarknaden kommer se en generation spelkonsoler till innan strömmande spel är redo att ta över.

Phil Spencer lyfter också fram att strömmande speltjänster har fördelar i bekvämlighet, då användare kan uppleva spelen varsomhelst och på vilken enhet som helst, men att det också kommer med påtagliga nackdelar. Problem med fördröjningar, eller "lagg", i uppkopplingarna gör att spelupplevelsen inte är detsamma som att spela på lokal hårdvara.

Vad företaget ska erbjuda med Xcloud är därför bekvämlighet, inte en ersättare till lokal hårdvara. Specifikt nämner Phil Spencer att Xcloud inte kommer erbjuda 8K-upplösningar i 120 Hz bildfrekvens. Detta kan ses som en passning till Google som under presentationen av företagets strömmande speltjänst Stadia lyfte fram kommande utvecklingar som 8K-stöd och hög bildfrekvens.

Microsoft Xcloud lanseras i oktober 2019 och följs upp av Google Stadia i november. Fler detaljer om Google Stadia väntas avtäckas under kvällens invigning av spelmässan Gamescom där även Xbox finns representerade, vilket innebär att fler detaljer om Xcloud också kan tillkännages under kvällen.

Läs mer om Microsoft Xloud:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!