Grand Theft Auto VI uppges vara på gång med kodnamnet Project Americas

Ett flertal källor styrker en rapport om att Grand Theft Auto VI är under utveckling. Spelaren ska ta rollen som drogbaron och resa mellan Vice City och ett nytt sydamerikanskt område.

Efter fjolårets stortitel Red Dead Redemption 2 dröjde det inte länge innan spekulationer började florera runt vad Rockstar Games skulle ta sig an härnäst. En ny del i den ikoniska serien Grand Theft Auto har varit mest flitigt förekommande i spekulationerna, och nu styrker ett flertal rapporter på Reddit att nästa Rockstar-spel blir just Grand Theft Auto VI.

Spelet uppges utspela sig under 70- och 80-talet och ska utspela sig dels i Vice City, som också utspelade sig under 80-talet, samt ett för serien nytt område i Sydamerika. Spelaren tar rollen som Ricardo, en drogbaron som vid spelets början sysselsätter sig som kokainsmugglare mellan Vice City och ovan nämnda sydamerikanska region.

Grand-Theft-Auto-Vice-City-Screenshots-1.jpg

En av städerna i Grand Theft Auto 6 sägs komma från forna titeln Vice City.

Under handlingens gång ska Ricardo bli inblandad med större drogbaroner. Spelaren ska kunna bygga upp ett drogimperium i liknande stil som Grand Theft Auto: Liberty City Stories fast i betydligt större skala. Karaktären Martin Madrazo från Grand Theft Auto V uppges göra gästspel där spelaren ska kunna utföra uppdrag åt Madrazo-familjen.

Spelvärlden ska utspela sig i flera olika städer men använder inte en öppen spelvärld i stil med den som användes i Red Dead Redemption 2. Strukturen ska blanda öppna städer i klassiska Grand Theft Auto-anda med mer linjära uppdrag, där det sistnämnda uppges vara strukturen som används i staden Liberty City. Trots att spelvärlden inte är öppen ska handlingen vara uppdelad i kapitel, likt Red Dead Redemption 2.

Spelvärlden ska utvecklas över tid och vara mer dynamisk än tidigare. Byggnader och fordon kommer ändras i takt med att berättelsen övergår i olika tidsepoker. Detta ska även spela in i de ekonomiska aspekterna av spelet, där bilar som blivit äldre och veteranklassade kostar mer. Väder kommer också påverka spelet i större utsträckning än tidigare, med väderfenomen som orkaner och översvämningar.

Red Dead 2 PC_1.jpg

En spelmekanisk förändring är att spelaren begränsas till att använda de vapen som kan bäras i händerna, medan resterande lagras i fordonet i stil med hur hästen agerar vapenlager i Red Dead Redemption 2.

Spelmekaniskt ska Grand Theft Auto VI göra några avstickare från tidigare spel. Spelaren ska exempelvis endast kunna använda de vapen som kan bäras i händerna, och ett flertal vapen kan alltså inte bäras samtidigt. Här ska bilens baklucka användas som lagringsutrymme för vapnen, i stil med hur spelarens häst agerade vapenhållare i Red Dead Redemption 2.

Handlingen uppges vidare vara inspirerad av TV-serier som The Wire och Narcos och ska vara mer dialogdrivet än tidigare titlar i serien. Regionen som utforskas ska också reflekteras i språket som används, och när den sydamerikanska regionen utforskas ska spanskt tal kompletteras med undertexter.

Till sist uppges Grand Theft Auto VI endast vara planerad för nästa generations spelkonsoler och befinner sig för närvarande i ett tidigt skede i utvecklingsprocessen, så kallad pre-alpha. Lanseringen är med andra ord sannolikt flera år bort.

Läs mer om Rockstar Games:

Erbjudande: Kaffemugg och Hardware Dreams

Sista chansen att beställa SweClockers legendariska modermodemet-mugg! Nu tillsammans med de allra sista exemplaren av t-shirten Hardware Dreams.
Just nu: 399 kronor inklusive frakt!

Köp här!