Cyberpunk 2077 får stöd för global ljussättning via ray tracing

Det väntar finslipad ljussättning i ett av nästa års mest efterlängtade spel. CD Projekt Red samarbetar med Nvidia för att ta ray tracing till Cyberpunk 2077.

Efter framgångarna med The Witcher 3 är förväntningarna på Cyberpunk 2077 enorma. Än så länge har utvecklarna CD Projekt Red inte gjort suktande spelare besvikna, utan levererat både förhandstittar och videoklipp som om möjligt skruvat upp hettan ytterligare.

cyberpunk-2077-nvidia-geforce-e3-2019-rtx-on-exclusive-4k-in-game-screenshot-001.jpg

Nu kommer ännu ett avslöjande från utvecklarna. Genom ett samarbete tillsammans med Nvidia ska Cyberpunk 2077 få stöd för global ljussättning via ray tracing. Huruvida det rör sig om fler implementationer av tekniken, som exempelvis reflektioner, är ännu inget varesig CD Projekt Red eller Nvidia talar om.

Ray tracing allows us to realistically portray how light behaves in a crowded urban environment. Thanks to this technology, we can add another layer of depth and verticality to the already impressive megacity the game takes place in.

Enligt CD Projekt Reds studiochef Adam Badowski ska ljussättning via ray tracing ge utvecklarna ett verktyg att realistiskt återskapa hur ljuset beter sig i en storstadsmiljö samtidigt som ett ytterligare djup kan uppnås i den redan imponerande spelvärlden.

► Läs allt från #e3-2019

Cyberpunk 2077 tog under söndagen plats på scenen under Microsofts presskonferens precis före E3 2019. Där levererades ett färskt videoklipp, samt både Keanu Reeves (!) och ett lanseringsdatum. Spelet kommer till PC/Windows, Xbox One och Playstation 4 den 16 april 2020.

Mer om Cyberpunk 2077

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!