Intel avslöjar prestandasiffror för Gen11 – nästa generations integrerade grafik

Intel tar ett stort kliv upp i prestanda med grafikarkitekturen Gen11 som kommer med familjen Ice Lake i år. I spelet Counter-Strike: Global Offensive ökar prestandan med 72 procent.

Intels nuvarande processorer baserade på arkitekturen Skylake använder sig av integrerade grafikkretsar som bygger på grafikarkitekturen Gen9. Tanken var att Cannon Lake skulle introducera Gen10 på 10 nanometers tillverkningsteknik, men till följd av tillverkningsproblem på noden hoppade Intel direkt till grafikarkitekturen Gen11.

Gen11 lanseras i samband med Ice Lake-U, vilken blir Intels första processorfamilj på 10 nanometer. Inför årets Computex passar Intel på att avtäcka fler detaljer om arkitekturen, däribland prestandajämförelser med konkurrenten AMD och tidigare Gen9-arkitekturen. Jämfört med tidigare generation märks bland annat 72 procent högre prestanda i populära Counter-Strike: Global Offensive.

Intel performance relative to intel.jpg

Jämförelsen är dock mätt i procent och relativ till processorn Core i7-8565U, varpå inga konkreta prestandasiffror visas i grafen. Konkreta prestandasiffror presenteras däremot av Engadget som befunnit sig på ett demo hos Intel. Här framkommer det att Gen11-grafiklösningen i snitt uppnår cirka 70 FPS i Counter-Strike, att jämföra med dryga 40 FPS för motsvarande Gen9.

Båda processorerna har en TDP på 15 watt, och spelet kördes i 1080p med låga inställningar. I andra spel som Overwatch och Total War: Three Kingdoms märks förbättringar om 42 respektive 108 procent, vilket tyder på att prestandaförbättringarna i Gen11 varierar kraftigt mellan speltitlar.

Nästa jämförelse sker mellan ärkerivalen AMD:s Ryzen 7 3700U med grafikdelen Radeon RX Vega 10, samt en ej namngiven Ice Lake-U-processor från Intel. Båda har samma TDP-värde på 25 watt och Intel jämför såväl spel som en rad syntetiska tester. I snitt ligger Intel omkring 4–5 procent över AMD, med 16 procent högre prestanda i Overwatch och 6 procent lägre i syntetiska 3DMark Night Raid.

Intel activates VRS.jpg
Intel performance relative to AMD.jpg

Intel har även lagt till stöd för funktionen Variable Rate Shading (VRS), vilken numera ingår i DirectX 12. Vanligtvis används shaders för att tilldela färg åt individuella pixlar, men VRS bygger på att varje shader-operation kan hantera flera pixlar, så att shading kan ske gruppvis istället för individuellt. Delar av bilden som är snarlika eller inte i fokus kräver då mindre prestanda att rendera.

► Läs allt från #computex-2019

Med denna påslagen fick Intel en påtaglig prestandaskjuts, samtidigt som AMD:s motsvarighet saknar stöd och således hamnar efter konkurrenten. Utöver den nya grafikarkitekturen väntar även bättre prestanda och energieffektivitet tack vare processorarkitekturen Sunny Cove och Intels 10-nanometersteknik.

Andra nyheter är ett nytt mediablock samt stöd för variabel uppdateringsfrekvens genom VESA Adaptive Sync – samma teknik som AMD använder för bildsynkronisering i form av Freesync. Ice Lake med tillhörande Gen11-grafik lanseras mot årets slut för bärbara datorer. På Computex tros Intel presentera ytterligare detaljer den 28 maj.

Källa: Anandtech

Läs mer om Ice Lake och 10 nanometer

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!