AMD Navi kan åtgärda gammal designbrist i Graphics Core Next

Den kommande grafikarkitekturen Navi från AMD kan dubblera antalet geometriprocessorer och rasterenheter, vilket skulle ge markant förbättrad kantutjämning och möjlighet att skyffla pixlar.

AMD:s grafikkort sedan flera år tillbaka bygger i grunden på arkitekturen Graphics Core Next (GCN), som bolaget itererat på med åren. De senaste kallas för GCN 4.0 (Polaris) och GCN 5.0 (Vega) med vilka AMD förbättrat och optimerat den snart åtta år gamla designen.

Prestandaskillnaden mellan olika grafikkretsar har i stort berott på hur många beräkningsenheter (eng. compute units) dessa bestyckats med. Gemensamt för alla generationer är att varje beräkningsenhet huserat 64 streamprocessorer, varav grafikkretsarna Fiji och Vega 10/20 haft flest till antalet – 64 stycken för totalt 4 096 streamprocessorer.

HawaiiDiagram.jpg

Hawaii bjöd på 44 beräkningsenheter och 2 816 streamprocessorer redan 2013.

Polaris-Architecture.jpg

Med Polaris skalade AMD ned antalet beräkningsenheter till 32 stycken för totalt 2 304 streamprocessorer. Minnesbuss och antalet ROP:s halverades.

Dessa beräkningsenheter har som mest varit grupperade i fyra kluster, vilka var för sig försetts med en egen uppsättning rasterenheter (ROP). För vissa kretsar har detta lett till en begränsad kapacitet, något som nu kan komma att åtgärdas med arkitekturen Navi. Detta enligt en rapport från Twitter-användaren KOMACHI Ensaka (via Techpowerup).

Enligt uppgifterna får en av Navi-kretsarna totalt 40 beräkningsenheter, vilka delas in i 8 beräkningskluster med varsin uppsättning ROP:s och geometriprocessorer (eng. geometry engine). Det här skulle betyda att kapaciteten dubbleras ställt mot Polaris och Vega, och därmed åtgärda en av flaskhalsarna i AMD:s åldrande arkitektur GCN.

Med 40 beräkningsenheter bör grafikkretsen i fråga ha 2 560 streamprocessorer, det vill säga färre än som gamla Hawaii (2 816 stycken) och något fler än dagens Polaris 20/30 (2 304 stycken). Båda har dock sina beräkningsenheter fördelade i fyra kluster istället för åtta.

Det är känt sedan tidigare att Navi ska använda ett 256-bitars minnesgränssnitt mot GDDR6-minne, vilket innebär en ökad minnesbandbredd på 50-75 procent jämfört med jämfört med Polaris 30-baserade grafikkort. Detta är på en jämförbar nivå med Vega 64, och cirka hälften av minnesbandbredden i ett Radeon VII.

Även om Navi tar plats i mellansegmentet ser det alltså ut som att arkitekturen för med sig större arkitektoniska förbättringar, något som kan låta grafikkorten prestera bättre än vad de övergripande specifikationerna anger.

Läs mer om Navi:

I butiken: SweClockers Logo Tee

Den legendariska SweClockers-gubben! Denna högtidsklädsel passar bäst att använda på särskilt minnesvärda dagar, såsom grafikkortslanseringar, och bör likt andra värdesaker förvaras i kassaskåp. Begränsad upplaga!

Köp här!