ARM lanserar ny displaykrets med VR-fokuserade förbättringar

Med siktet inställt på VR-fokuserade förbättringar lanserar ARM en ny displaykrets för mobila lösningar. Bland nyheterna ingår bland annat bättre batteritid och bilduppdatering på 120 FPS.

De senaste åren har VR-marknaden utvecklats från att bestå av dyra och avancerade VR-headsets som kopplas till datorsystem via sladd till att bli fristående sladdlösa lösningar med mer plånboksvänliga prislappar. En förbättrad fristående VR-upplevelse står i fokus med ARM:s mobila displaykrets Mali-D77.

MaliD77-12_678x452.jpg
MaliD77-13_575px.jpg
Mira VR device categories.jpg

Existerande sladdfria VR-headsets består av två huvudsakliga kategorier. Dels lösningen där en mobiltelefon placeras i headsetet och står för både beräkningskraft och bildskärm, och dels helt fristående lösningar där systemkrets och skärm byggs in i headsetet. Exempel på helt fristående headsets är Oculus Go, Oculus Quest och Lenovo Mirage Solo.

Nu presenterar ARM Holdings den nya VR-fokuserade displaykretsen Mali-D77. Displaykretsar (DPU) är de mindre omtalade delarna i dagens integrerade systemkretsar som hanterar visning av renderade bilder på skärmar. Detta ska inte förväxlas med grafikkretsar (GPU) som renderar grafiken som sedan skickas vidare till displaykretsen.

Mira blog image diagram.jpg-1040x0.jpg

Utöver att Mali-D77 utformats för att ge bättre bildkvalitet och prestanda för VR ska den också motverka illamående vid snabba rörelser i VR-miljöer. Detta åstadkoms genom en teknik där scener återprojiceras (eng. re-projecting) för att justera bilden efter användarens position för bättre följsamhet.

Kretsen ska även kunna beräkna bilden så att VR-relaterade brister som förvrängning av synfältet och avvikelser i färgskalor (eng. chromatic aberration) reduceras markant.

Mali-D77 är utformad för att kunna driva bildpaneler med upplösningar på 3K med bilduppdatering på 120 bilder per sekund, och lägger sig därmed en bit över de rekommenderade 90 Hz för en behaglig VR-upplevelse. Kretsen ska också ge bättre batteritid för fristående VR-headsets med 12 procent bättre uthållighet jämfört med föregångaren Mali-D71.

Mira blog image badnwidth and power.jpg-1040x0.jpg

Förbättrad prestanda och batteritid uppnås genom att beräkningar som tidigare skeppats mellan grafikkrets och processorenheter nu istället utförs på Mali-D77-kretsen. Det minskar belastningen på systemets DRAM-bandbredd, upp till 40 procent minskad bandbredd enligt ARM Holdings tekniska genomgång.

Mali-D77 lanseras nu, men det kommer sannolikt dröja innan de första lösningarna med tekniken letar sig in i konsumentprodukter. Företag som tillverkar ARM-baserade kretsar licensierar instruktionsuppsättningarna från ARM Holdings, men det innebär inte att de behöver använda deras kretsdesigner.

Många företag utvecklar egna designer för processorkärnor, grafikkretsar och hela integrerade systemkretsar (SoC). Företag som Apple, Qualcomm och Hisilicon (Huawei) utvecklar egna systemkretsar och tillhörande grafikkretsar baserade på ARM Holdings instruktionsuppsättningar.

Läs mer om fristående VR-lösningar:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!