Cryengine 5.7 får DirectX 12, Vulkan och ray tracing våren 2020

Crytek har nyligen presenterat en hårdvaruoberoende lösningen för ray tracing i den egna spelmotorn Cryengine. Nu meddelas att nästa version av motorn får stöd för Vulkan och DirectX 12.

Många blev överraskade när Crytek presenterade grafikdemon Neon Noir. Det uppseendeväckande var att grafiken renderades med ray tracing på ett Radeon RX Vega 56, vilket saknar dedikerad hårdvara för funktionen. Nyligen beskrev också företagets utvecklare vilka vinster teknikdemon skulle få på grafikkort med dedikerade beräkningsenheter för ray tracing.

Nu visar Crytek produktplanen för spelmotorn Cryengine, där stödet för just ray tracing ska läggas till i kommande version 5.7. Utöver tillägg som förbättrat stöd för rendering av virtuell verklighet och VR-headsetet Oculus Quest, ska den nya versionen även få stöd för grafikgränssnitten DirectX 12 och Vulkan.

Med stöd för Vulkan och DirectX 12 följer också att Cryengine 5.7 får stöd för asynchronous compute, vilket är tekniken för parallell exekvering av anrop till grafikkretsen, som är en del av AMD:s arkitektur GCN. Innan detta ska Crytek släppa version 5.6 av motorn, som optimerar den för system med många processorkärnor. Detta kommer att stärkas ytterligare när version 5.7 tillför stöd för nämnda gränssnitt.

Ett lockande tillskott i den planerade version 5.8 är stöd för parkopplade grafikkort i DirectX 12, så kallad multi-GPU. Om detta kan kombineras med stödet för ray tracing har det potentialen att åter skapa argument för att parkoppla grafikkort, något spelutvecklingen nedprioriterat de senaste åren. Cryengine 5.7 ska göras tillgänglig för utvecklare under våren 2020.

Läs mer om Cryengine:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!