Nvidia Geforce GTX 1650 prestandatestas – presterar något sämre än GTX 1060

Mot slutet av april väntas Nvidia släppa Geforce GTX 1650, vilket blir mest avskalat av alla grafikkort i Turing-familjen. Nu hittar prestandasiffror från Final Fantasy XV ut på webben.

Nvidia har under året arbetat hårt med att bredda sortimentet av grafikkort under 4 000 kronor, vilket helt dominerades av äldre produkter baserade på arkitekturen Pascal. Först ut var GTX 1660 Ti, som saknar RT- och Tensor-kärnor men baseras på färska Turing. Detta följdes upp av mellanklassaren GTX 1660 den 14 mars.

GTX 1650 Final Fantasy.PNG

Inom kort väntas även Geforce GTX 1650, vilket nu hittar ut i prestandatester. Konkret rör det sig om det inbyggda prestandaverktyget i Final Fantasy XV, där GTX 1650 får 3 803 poäng vid upplösningen 1 920 × 1 080 och grafiknivån "high". Detta kan jämföras med 4 130 poäng för GTX 1060, eller 2 167 poäng för föregångaren GTX 1050. Nämnvärt är att testerna bör tas med en nypa salt.

Geforce GTX 1650 väntas baseras på en ny krets ur Turing-familjen, TU117. Denna skalas ned ytterligare gentemot TU116 i GTX 1660 och 1660 Ti, där GTX 1650 kan få 896 CUDA-kärnor och en 128-bitars minnesbuss. Till detta paras sedan 4 GB minne i 8 000 MHz av den lite äldre typen GDDR5.

Prestandanivån som det spekulerats kring på förhand har varit någonstans mellan GTX 1060 och GTX 1050 Ti, något prestandatesterna styrker. Detta innebär att kortet hamnar en god bit ifrån GTX 1660, vilket presterar mer likt GTX 1070. För att fylla gapet kan Nvidia planera ett GTX 1650 Ti baserat på TU117 för lansering senare under året, vilket sannolikt blir det sista i serien.

Detta menar Videocardz, som även hävdar att GTX 1650 kommer lanseras den 22 april. Detta skulle innebära att lansering sker något tidigare än 30 april som det talats om innan. Prismässigt siktar Nvidia på det lägre segmentet, där prislappen tros landa på 179 USD, motsvarande 2 100 kronor inklusive moms.

Läs mer om Nvidias Turing-familj i lägre prisklasser