Epic Games spelklient tar användardata från Steam

Epic Games Store har fått fäste som en verklig konkurrent till Steam. Nu rapporteras att förstnämnda hämtar viss användardata från Steam-klienten, utan att fråga användaren om lov.

De senaste månaderna har Epic Games storsatsat på sin spelbutik Epic Games Store, som bland annat erbjuder spelutvecklare lägre avgifter i jämförelse med Steam. En annan del i satsningen är att ge bort spel gratis, vilket sällskapas av exklusiv försäljning av storspel såsom The Division 2 och Metro Exodus.

Spel inhandlade genom Epic Games Store startas genom spelklienten Epic Games Launcher, och en Reddit-användare har granskat vilken data klienten tar del av. Specifikt syns att programvaran söker efter en installation av Steam. Om detta finns kopierar Epic Games Launcher en konfigurationsfil från Steam-klienten, som bland annat innehåller information om speltid och användarens vänlista.

We only import your Steam friends with your explicit permission. The launcher makes an encrypted local copy of your localconfig.vdf Steam file. However information from this file is only sent to Epic if you choose to import your Steam friends, and then only hashed ids of your friends are sent and no other information from the file.

Informationen kopieras och sparas lokalt utan att klienten ber om lov, något både Valve och flera användare har reagerat över. Epic Games Daniel Vogel understryker dock att endast data kopplad till vänlistan skickas till företaget, och detta endast om användaren väljer att importera vänner från Steam. I inlägget står även att läsa att viss aktivitet spåras, men detta i enlighet med integritetspolicyn.

Genom Reddit-tråden uttrycks också oro över situationen till följd av att Epic Games delägare Tencent har kopplingar till kinesiska staten. Daniel Vogel bemöter detta med att Tencent bara är en av många delägare, och att ingen av dessa har tillgång till användardata.

I ett uttalande till Bleepingcomputer säger en talesperson för Valve att den data som Steam-klienten sparar lokalt är privat och inte ämnad för användning av tredje part. Företaget ska titta närmare på vilken data som samlas in, och Epic Games grundare Tim Sweeney har därtill meddelat att funktionen ska uppdateras inom kort. Efter uppdatering ska vänlistan från nämnda fil kopieras först när Steam-vänner ska importeras.

Läs mer om Epic Games Store: