Nvidia Geforce GTX 1650 får 4 GB GDDR5

När arkitekturen Turing intar instegssegmentet med Geforce GTX 1650 får det 4 GB grafikminne av den äldre typen GDDR5, till skillnad från andra grafikkort i familjen som nyttjar GDDR6.

Efter ett gäng nya grafikkort i höga prisklasser har Nvidia börjat introducera nytt med modeller för den breda massan. Först ut blev Geforce RTX 2060 som nyligen fick sällskap av GTX 1660 Ti, där stöd för ray tracing och Tensor-kärnorna fick stryka på foten till förmån för ett lägre pris.

Näst på tur står Geforce GTX 1660 som väntas bygga på en nedskalad variant av kretsen TU116, som används för GTX 1660 Ti. Därefter ryktas det allt mer om ännu en grafikkrets från Nvidia vid namn TU117, som blir en mindre variant ämnad GTX 1650 och instegssegmentet.

På Twitter publicerar Hardwareluxx-redaktören Andreas Schilling vad som uppges vara marknadsföringsmaterial för Geforce GTX 1650. I samma andetag talar han också om att modellen bestyckas med 4 GB GDDR5, istället för snabbare GDDR6 som hittills används av samtliga grafikkort ur Nvidias senaste generation.

Mängden minne talar även för en 128-bitars minnesbuss, vilket med GDDR5 i en effektiv klockfrekvens om 8 000 MHz ger den teoretiska bandbredden 128 GB/s. Tidigare uppgifter talar även för att Geforce GTX 1650 begåvas med 896 CUDA-kärnor, något som bör ge prestanda mellan GTX 1060 och GTX 1050 Ti.

Enligt en rapport från branschtidningen Digitimes lanseras Geforce GTX 1660 den 15 mars medan GTX 1650 blir aktuell först 30 april. Priset för den senare ska ligga på 179 USD vilket motsvarar 2 100 kronor inklusive moms, något som talar för att GTX 1050 Ti och GTX 1050 med sina lägre priser lever vidare.

Läs mer om Nvidias Geforce GTX 1600-serie: