Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver.

I samband med lanseringen av arkitekturen Turing introducerade Nvidia inte bara ray tracing-funktioner utan även uppskalningstekniken DLSS. Genom att nyttja maskininlärning och Tensor-kärnorna i Geforce RTX-serien hoppades bolaget erbjuda högre prestanda med bibehållen upplösning.

Resultatet blev dock blandat, där SweClockers konstaterar att både Metro Exodus och Battlefield V förvisso gynnas prestandamässigt, men till priset av lägre bildkvalitet. Många noterade samma fenomen, och Nvidia har nu svarat på kritiken i ett inlägg.

DLSS fungerar genom att Nvidia i sitt datacenter jämför lågupplösta bilder från en speltitel med högupplösta diton. Med hjälp av ett träningsprogram och enorm beräkningskraft kan då en modell tas fram för hur detaljinformationen i den lågupplösta scenen ska fyllas i för att efterlikna den högupplösta.

På grund av hur tekniken fungerar är den enligt Nvidia bättre lämpad för högre upplösningar såsom 4K, då det finns mer information för träningsprogrammet att utgå ifrån. Därför blir bildkvalitet och prestandavinst lidande i upplösningar som populära 1 920 × 1 080 pixlar.

battlefield_5_launch_art_12.jpg

Nvidia förklarar vidare att spelmotorn och bildfrekvensen spelar in för hur effektivt DLSS blir. Uppskalningen friar nämligen upp grafikprocessorn för beräkningar, vilket inte bidrar på samma sätt om processorn är flaskhalsen. Bildfrekvensen å sin sida måste vara så pass låg att beräkningen för DLSS-bilden går snabbare än spelets rendering, annars slås funktionen automatiskt av.

Slutligen medger Nvidia att DLSS inte fungerat helt smärtfritt, och bolaget fokuserar nu på att få upp bildkvaliteten i framförallt lägre upplösningar. Förbättringar av träningsprogrammet och fler jämförelser ska ge utslag. Detta innefattar både Metro Exodus och Battlefield V, där sistnämnda ska få förbättrad bildkvalitet i full HD och 21:9-upplösningar inom kort.

I Metros fall gäller en uppdaterad DLSS-modell som ska ge förbättringar över hela brädet. Därefter ska fler scener ur spelet köras igenom träningsprogrammet för ytterligare kvalitetsförbättringar. Nvidia arbetar även på buggfixar för HDR-problem med DLSS påslaget i speltiteln.

Nvidia DLSS-uppdateringar kommer i samband med drivrutinsuppdateringar från tillverkaren. För en optimal spelupplevelse med de senaste kvalitetsförbättringarna rekommenderas det således att hålla drivrutinerna uppdaterade.

Läs mer om funktionerna i Turing: