343 Industries: "PC en prioritet för Halo Infinite"

Halo Infinite blir den första delen i spelserien som släpps till PC på över tio år, och utvecklarna berättar att de kommer lägga mycket fokus på plattformen.

Microsoft har ett stort antal spelvarumärken i sin portfölj och en av de mest välkända är troligen Halo. Den första delen i spelserien lanserades år 2001 för både Xbox och PC/Windows och tre år senare kom uppföljaren som släpptes till samma plattformar. Efterföljande delar har dock endast blivit tillgängliga för Microsofts Xbox-konsoler.

Nästa del i spelserien heter Halo Infinite och det är sedan tidigare känt att det blir det första Halo-spelet på över tio år att släppas till PC/Windows, förutom strategispelet Halo Wars. I en livesändning där de talar om utvecklingen av spelet berättar 343 Industries att motorn som används är byggd från grunden med PC i åtanke och de kommer lägga mycket fokus på plattformen.

We take the PC as a full first-class citizen. The PC audience expects different things than a curated console experience. It definitely goes into our philosophy of making sure that we can allow scalability of things on the different hardware of PC. Its something we have to think about when we are building [Halo Infinite].

Utvecklarna går inte in på några närmare detaljer kring vad det innebär exakt, men nämner skalbarhet för olika konfigurationer av hårdvara på PC. Under livesändningen bekräftades det även att Halo Infinite får split-screen-stöd för upp till fyra spelare, något som även tros gälla för PC-spelare.

Diskutera actionspel och shooters i SweClockers forum

Halo Infinite har ännu inget lanseringsdatum, men utvecklaren har tidigare meddelat att lanseringen ligger "långt fram i tiden".