Microsoft avtäcker grafikgränssnittet DirectX Raytracing

Under GDC presenterar Microsoft en påbyggnad till grafikgränssnittet DirectX 12, vilken ska möjliggöra utvecklare att använda ray tracing för bland annat skuggor och reflektioner i spel.

Nyligen presenterade Nvidia sin teknik RTX, som ska möjliggöra hårdvaruaccelererad ray tracing i realtid med företagets arkitektur Volta. Denna ska kunna användas i spel för att ge mer realistisk grafik och flera utvecklare har redan meddelat att de arbetar med att implementera det i kommande speltitlar.

I samband med detta avtäcker också Microsoft sitt grafikgränssnitt DirectX Raytracing (DXR) – en påbyggnad av DirectX 12 som ska ge utvecklare möjlighet att implementera ray tracing i spel.

Funktionen är tänkt som ett komplement till traditionell rasterrendering, där specifika element som exempelvis skuggor, reflektioner, transparens och skärpedjup ska kunna ritas upp med hjälp av ray tracing för betydligt högre realism.

Enligt Microsoft ska DXR kunna användas i sitt mjukvaruläge på nuvarande generations grafikhårdvara, förutsatt att stöd finns i drivrutinerna – något som både AMD och Nvidia har utlovat ska komma framöver. Då ray tracing fortfarande är oerhört beräkningsintensivt är dock DXR mer ett gränssnitt för en framtid där grafikkortsmakarna utvecklar hårdvaruacceleration för funktionen.

Microsoft DirectX Raytracing finns idag tillgängligt för utvecklare som ett experimentellt utvecklarpaket via företagets forum. Gränssnittet har hittills börjat implementerats i grafikmotorerna Unreal Engine, Frostbite, Unity och Northlight (Remedy Entertainment) för vidare integration i spel framöver.