Steam aktiverar "Shader Pre-Caching" i senaste uppdateringen

Efter att ha varit i betastadiet under en tid rullas nu förkompilering av shaders ut skarpt till Steam. Tekniken medför kortare laddningstider och bättre prestanda.

Speldistributionstjänsten Steam lanserades skarpt år 2003, bland annat för att underlätta uppdateringar till förstapersonsskjutaren Counter Strike. Till en början var det en inte helt smärtfri historia, men så småningom kom plattformen att förbättras och fler spelutvecklare lade upp sina titlar i butiken. Idag är Steam världens mest populära tjänst av sitt slag.

Utvecklingen stannar dock inte av för det, utan nu avtäcker Valve den senaste klientuppdateringen för Steam. Den största nyheten handlar om förladdning av shaders, vilket väntas sänka laddningstiderna för vissa titlar markant.

Shader_menu.PNG

Tekniken går ut på att shaders laddas och sedan kompileras på förhand. Om stöd för detta finns i spelet samt hårdvara och drivrutiner laddas shaders ned automatiskt om inställningen "Shader Pre-Caching" är aktiverad under inställningarna i Steam.

Shader Pre-Caching allows Steam to download pre-compiled GPU shaders matching your system configuration. This allows Vulkan and OpenGL games to load faster and improve framerate stability during gameplay. If enabled, Steam will collect shaders from your system when needed. Enabling this feature may slightly increase disk and bandwidth usage.

Nämnvärt är att funktionen redan är inbyggd från början i DirectX 12. Uppdateringen gäller därför titlar som använder grafikgränssnitten OpenGL eller Vulkan. Utöver förbättrade laddningstider ska förkompileringen även ge en mer stabil bildfrekvens, då nya områden går snabbare att ladda in.

Shader Pre-Caching rullas ut i samband med senaste klientuppdateringen av Steam. Denna finns även att tanka ned på bolagets webbplats.