Crytek stämmer Star Citizen-utvecklaren Cloud Imperium Games för avtalsbrott

Star Citizen-utvecklaren Cloud Imperium Games stäms nu av Crytek, då de uppges ha brutit mot avtalet mellan de två företagen och bland annat använt Cryengine 3 för två olika spel.

För cirka fem år sedan påbörjades en Kickstarter-kampanj för rymdäventyret Star Citizen, vilket utvecklas av Cloud Imperium Games (CIG). Spelet använde till en början Cryteks motor Cryengine 3 men gick senare över till Amazons Lumberyard.

I en stämningsansökan hävdar Crytek att Cloud Imperium Games har brutit mot avtalet mellan de två företagen. Enligt Crysis-utvecklaren har CIG fortfarande kodrader som antyder att Star Citizen delvis använder Cryengine 3 och de använder även Cryteks varumärken i sin marknadsföring.

Utöver detta har CIG börjat utveckla ytterligare ett spel som använder samma kod i grunden och bygger på samma motor, nämligen Squadron 42. Detta är den handlingsfokuserade single player-kampanjen av Star Citizen och enligt Crytek innebär det att CIG har använt motorn två gånger, något som även det bryter mot avtalet.

We are aware of the Crytek complaint having been filed in the US District Court. CIG hasn’t used the CryEngine for quite some time since we switched to Amazon’s Lumberyard. This is a meritless lawsuit that we will defend vigorously against, including recovering from Crytek any costs incurred in this matter.

För detta kräver Crytek skadestånd samt att CIG förbjuds från att fortsätta använda företagets upphovsrättsskyddade verk. CIG själva menar att Crytek saknar grund i sina påståenden och att de kommer bestrida stämningsansökan.