Single player-spel fortsatt stor del av den digitala spelförsäljningen

En ny rapport från Superdata visar att single player-spel fortfarande har en plats på marknaden, då de utgjorde en relativt stor del av den digitala spelförsäljningen i oktober.

Det har på senare tid förts många diskussioner kring mikrotransaktioner inom spelvärlden. Nyligen visade en rapport att intäkterna från köp i spel har fördubblats sedan 2012, dock främst i free-to-play-spel. Detta har i sin tur lett till en diskussion om huruvida linjära single player-spel har en plats på marknaden.

Undersökningsföretaget Superdata har nu publicerat en ny rapport, denna gång med fokus på den digitala spelförsäljningen under oktober månad 2017. Statistiken visar att multiplayer-fokuserade spel är de mest inkomstbringande, men att single player-spel fortfarande utgör en stor del av försäljningen.

SuperData-Top-10-Games-October-2017.png

Som exempel nämns South Park: The Fractured but Whole, Middle Earth: Shadow of War och Assassin’s Creed: Origins, vilka sammanlagt dragit in motsvarande 1,3 miljarder kronor under oktober. Superdata förutspår dock att dessa inte har lika stor potential för att fortsätta tjäna pengar åt utvecklarna långsiktigt, jämfört med multiplayer-spel.

När det kommer till de mest framgångsrika speltitlarna är det League of Legends som innehar förstaplatsen på PC-plattformen, tätt efterföljd av Playerunknown’s Battlegrounds. För konsol och mobil är det Fifa 18 respektive gratisspelet Honour of Kings som är störst.