Nvidia släpper drivrutin för Doom VFR

Efter lanseringen av Doom 2016 är det nu dags för en VR-version av titeln, där höga systemkrav och högoktanig demonslakt står på menyn. Nvidia bistår med optimerade drivrutiner.

Många av de större släppen under spelhösten 2017 har redan ägt rum, men grafikmakare stannar inte upp med att polera och uppdatera drivrutiner för det. En titel som mottagit mycket uppmärksamhet från grafiktillverkare är 2016 års omstart av spelserien Doom, där spelmotorn id Tech 6 bjuder på gott om ögongodis och grafikgränssnittet Vulkan.

Doom-VFR-New-4.png

Nu är det dags för en VR-version av titeln att äntra marknaden, varpå Nvidia laddar upp med färska drivrutiner. Det handlar om så kallade Game Ready-drivrutiner, där bland annat optimeringar och buggfixar ingår. Nämnvärt är att Nvidia Geforce GTX 1070 anges som minimikrav för att driva titeln.

I sedvanlig ordning tillkommer även en rad åtgärdade fel och tillägg. Däribland kraschfixar för Wolfenstein: The New Colossus, som kunde uppstå på mobila grafikkretsar. Dessutom får systemikonen Nvtray se en återkomst, vilken ger användare snabb åtkomst till Nvidias verktyg, direkt från aktivitetsfältet.

Drivrutinsversion 388.43 finns att ladda ned på Nvidias webbplats, alternativt i bolagets mjukvara Geforce Experience. Doom VFR släpps i sin tur den 1 december, till PC/Windows samt Playstation 4.