EA: "Nedstängningen av Visceral Games var ett ekonomiskt beslut"

Enligt Electronic Arts ekonomichef stängdes Visceral Games ned av rent ekonomiska orsaker, då studion utvecklade ett linjärt spel som idag inte efterfrågas i lika stor utsträckning.

I oktober 2017 meddelade utgivaren Electronic Arts att de beslutat sig för att stänga ned spelutvecklaren Visceral Games, som troligen är mest kända för Dead Space-serien. Enligt en tidigare anställd fanns det stora problem med utvecklingen av studions Star Wars-spel och stängningen var ett barmhärtighetsmord.

I ett samtal med investerare under en konferens berättar bolagets ekonomichef Blake Jorgensen att beslutet att stänga ned Visceral Games var ett rent ekonomiskt sådant. Han berättar att det spel studion utvecklade var en väldigt linjär upplevelse, något som kunderna inte efterfrågar i lika stor utsträckning idag som för 5-10 år sedan.

Utgivaren kom till slutsatsen att det troligen inte skulle vara möjligt att få tillbaka de pengar som det skulle kostat att färdigställa spelet, vilket gjorde att de bestämde sig för att stänga ned spelutvecklaren. Jorgensen berättar att de för tillfället överväger vad de ska göra med de färdiga delarna av spelet och det kan hända att de dyker upp i någon form i en kommande speltitel från utgivaren.

När det kommer till de tidigare Visceral Games-anställda utvecklarna försöker EA se till att de kan få nya jobb inom bolaget. Det Star Wars-spel studion utvecklade har pausats på obestämd tid men ska så småningom tas över av ett utvecklingsteam lett av EA Vancouver.

Källa: Dualshockers