EA stänger av mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront II temporärt

Efter den hårda kritiken mot mikrotransaktionerna i Star Wars: Battlefront II avaktiverar nu DICE dessa temporärt. Anledningen är att de ska omarbeta systemet och göra det mer rättvist.

Nyligen höll utgivaren Electronic Arts en AMA-session på Reddit, där de svarade på spelarnas frågor kring kommande Star Wars: Battlefront II och då specifikt spelets ekonomiska modell. Utvecklaren har fått mycket kritik för denna då mycket av spelets innehåll kan köpas genom mikrotransaktioner.

Efter att ha gjort flera mindre ändringar meddelar nu DICE en helomvändning och stänger av mikrotransaktioner helt och hållet. Detta görs endast temporärt medan Dice arbetar med att förbättra systemet och göra det mer rättvist för alla spelare. Spelvalutan crystals kommer under denna tid inte gå att köpa och allt låses nu upp genom vanligt spelande.

We’ve heard the concerns about potentially giving players unfair advantages. And we’ve heard that this is overshadowing an otherwise great game. This was never our intention. Sorry we didn’t get this right.

We hear you loud and clear, so we’re turning off all in-game purchases. We will now spend more time listening, adjusting, balancing and tuning. This means that the option to purchase crystals in the game is now offline, and all progression will be earned through gameplay. The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date, only after we’ve made changes to the game. We’ll share more details as we work through this.

Den kritik som riktades mot EA och DICE grundade sig i att belöningarna från spelets loot-lådor inte endast var av kosmetisk natur, utan påverkade även balansen i multiplayer-läget. Detta då nya hjältar och föremål kunde låsas upp genom dessa.

Star Wars: Batlefront II släpps den 17 november till PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One.