Xbox One X blir första spelkonsolen med stöd för 1440p-skärmar

Förutom Freesync 2 och HDMI 2.1 meddelar nu Microsoft att Xbox One X även får stöd för 1440p-skärmar, där spelen renderas i 2 560 × 1 440 pixlar istället för att skalas upp.

Inom kort lanserar Microsoft sin nya spelkonsol Xbox One X. Detta är företagets svar på Sonys Playstation 4 Pro, men ska enligt Microsoft själva vara kraftfullare och erbjuda en bättre spelupplevelse. Detta tack vare den AMD-tillverkade grafikdelen med en teoretisk beräkningskraft på 6 TFLOPS, som ska göra det möjligt att spela i "äkta" 4K-upplösning.

Via Twitter berättar nu Xbox-ingenjören Kevin Gammill att spelkonsolen även får stöd för bildskärmar med upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar. Även andra spelkonsoler har stöd för detta, men det Xbox One X gör annorlunda är att den även renderar bilden i denna upplösning, där exempelvis Playstation 4 Pro renderar i 1 920 × 1 080 pixlar och skalar upp till den högre upplösningen.

Det är även sedan tidigare känt att Xbox One X blir den första spelkonsolen med möjlighet att utnyttja AMD:s adaptiva synkroniseringsteknik Freesync 2. Utöver detta inkluderas även stöd för HDMI 2.1-standarden, men ännu har inga produkter med denna lanserats. Xbox One X släpps den 7 november till ett pris på cirka 5 400 kronor.