Assassin's Creed: Origins uppges vara tungdrivet till följd av kopieringsskydd

Kopieringsskydd i spel implementeras inte alltid utan konsekvenser för legitima köpare, något som visar sig extra tydligt i Ubisofts senaste speltitel Assassin's Creed: Origins.

Användningen av kopieringsskydd i större speltitlar har med tiden blivit vardagsmat. Bland dessa har Denuvo seglat upp till att bli ett av de populäraste, där det senaste spelet att implementera det har blivit Ubisofts Assassin's Creed: Origins.

Genom åren har dock sårbarheter i skyddet hittats vilket har lett till att det har kringgåtts i ett flertal stora speltitlar såsom Doom och Mass Effect: Andromeda. I ett försök att kontra detta har Ubisoft garderat sig med ytterligare ett skyddslager vid namn "VMProtect" för sin senaste titel, något som visar sig medföra förödande konsekvenser för prestandan.

Basically, Ubisoft have implemented VMProtect on top of Denuvo, tanking the game’s performance by 30-40%, demanding that people have a more expensive CPU to play the game properly, only because of the DRM. It’s anti-consumer and a disgusting move.

I en intervju med Torrentfreak uppger den bulgariska hackerprofilen "Voksi" att problemen rotar sig i implementationen av VMProtect. Detta användes tidigare av Denuvo men har med tiden fasats ut, varför Ubisoft själva har valt att implementera det ovanpå det befintliga skyddet som ett extra lager.

Detta påstås ligga bakom den ökade belastningen på upp till 40 procent för processorn som rapporteras i spelet. Utöver låg prestanda rapporterar vissa användare också om systemkrascher till följd av överhettning efter så lite som en timmes spelande, vilket även det tillskrivs spelets kopieringsskydd.