EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt.

Illegal fildelning av upphovsrättsskyddat material har länge varit en het potatis för bland annat filmbolag och spelutvecklare, som menar på att det resulterar i utebliven inkomst för sitt material. Detta då potentiella kunder sägs konsumera det olagligt spridda innehållet för att sedan aldrig generera en inkomst till skaparna.

Nu visar en sedan tidigare hemligstämplad studie av EU att så inte är fallet. Studien slutfördes 2015 och undersökte hur den illegala fildelningen av bland annat filmer, datorspel och e-böcker påverkade den lagliga försäljningen i sex EU-länder.

Den offentliggjordes aldrig vid slutförandet men har nu begärts fram av tyska piratpartisten Julia Reda vid Europaparlamentet enligt den tyska bloggen Netzpolitik.

For games, the estimated effect of illegal online transactions on sales is positive – implying that illegal consumption leads to increased legal consumption. This positive effect of illegal downloads and streams on the sales of games may be explained by the industry being successful in converting illegal users to paying users. Tactics used by the industry include, for example, offering gameplay with extra bonuses or extra levels if consumers pay.

Studien sammanfattar att piratkopiering av upphovsrättsskyddat material på internet i regel inte har någon större påverkan på den lagliga försäljningen i flertalet kategorier, med undantag för storfilmer, där en viss nedgång har kunnat uppmätas.

Faktum är att specifikt datorspel ser en positiv påverkan av fildelningen, vilket kan förklaras av metoder från spelutvecklare som erbjuder extra innehåll för betalande kunder via mikrotransaktioner.