Eve: Valkyrie uppdateras med förbättrad grafik

Rymddueller och VR står på menyn i Eve: Valkyrie, som nu uppdateras med bättre grafik. Utvecklarna nämner dock att det nya Ultra-läget enbart är aktuellt för grafikkort från Nvidia.

Den isländska spelutvecklaren CCP Games var genom deras titel Eve: Valkyrie tidigt ute med stöd för Oculus Rift och sedermera även SteamVR med HTC Vive. Det handlar om en rymdsimulator i VR-tappning, där spelaren får manövrera ett skepp genom intensiva rymddueller.

Spelet har sedan lanseringen fått flera uppdateringar, där bland annat fler kartor, bättre AI och nya spellägen stått på menyn. Nu går utvecklaren ifrån sin traditionsenliga modell med att informera om uppdateringar på förhand, och släpper utan vidare fanfar eller förvarning en ny uppdatering, innehållandes uppgraderad grafik för rymdsagan.

1-Gateway-Ultra.png

Eve: Valkyrie med grafik inställd på Ultra

1-Gateway-Normal.png

Eve: Valkyrie med grafik inställd på Normal

Detta innefattar tillägget av så kallade skuggstrålar (eng. god rays), samt förbättrade explosions- och projektileffekter. Störst förbättring ser förarhytten, där uppgraderad ljussättning, större färgomfång och förbättrad kantutjämning framhålls som de mest märkbara förbättringarna. Även små buggfixar och balanseringar ingår i uppdateringen.

PC players with higher spec Nvidia cards (1070, 1080, 1080ti) can now enjoy increased eye-candy by enabling Ultra Settings in the Graphics menu.

Nämnvärt är dock att det nya Ultra-läget endast är för Nvidia-kort, från Geforce GTX 1070 och uppåt. Huruvida detta beror på tillverkarspecifika funktioner, eller att AMD för tillfället inte har några konkurrerande kort i prestandasegmentet framgår inte.