AMD Radeon Vega Frontier Edition presterar mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080

När arkitekturen Vega för första gången bekänner färg i spel blir det med lägre resultat än väntat till skyhög strömförbrukning, någonting som tros ha med tidiga drivrutiner att göra.

I slutet av juni höll AMD sitt löfte om att lansera arkitekturen Vega, men det blev inte för spelentusiaster. Först ut blev grafikkortet Radeon Vega Frontier Edition, som likt Nvidias Quadro-serie riktar sig mot arbetsstationer och kreatörer snarare än spelare.

Fallout4_2560x1440_Pcper-Vega.png

Det här hindrade inte PC Perspective från att köpa in ett grafikkort och ge det en ordentlig genomgång i sin testsvit, där det faller platt i spel. Prestandamässigt ligger det mellan Nvidias Geforce GTX 1070 och GTX 1080, samtidigt som det drar 50 watt mer än Nvidias värstingmodeller GTX 1080 Ti och Titan XP.

power-witcher3-Pcper-Vega.png
power-rise-pcper.png
vegafeclocks-Pcper.png

AMD själva gör gällande att Radeon RX Vega kommer vara snabbare än Radeon Vega Frontier Edition i spel. Hur bolaget skulle kunna åstadkomma detta med högre klockfrekvenser kan dock anses tveksamt, då Radeon Vega Frontier Edition redan drar omkring 300 watt och i PC Perspectives tester aldrig når upp till dess maximala klockfrekvens 1 600 MHz.

Det spekuleras istället i att vägen framåt för AMD Vega är drivrutiner optimerade för spel. Däribland talas det om att Tile-Based Rasterization, en nygammal funktion i Vega som Nvidia återintroducerade med Maxwell, inte är aktiverat i de drivrutiner som finns tillgängliga idag.

► Läs alla artiklar om #AMD Vega

Frågan om huruvida arkitekturen Vega tar AMD tillbaka till prestandasegmentet väntas besvaras på Siggraph 2017 den 30 juli, där bolaget ska tillkännage den spelinriktade serien Radeon RX Vega.