Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Höga bildfrekvenser är inte viktigt för alla spelare och alla typer av spel och det är inte Microsofts sak att bestämma över spelutvecklares beslut, säger Xbox-chefen Phil Spencer.

Efter det närmast katastrofala tillkännagivandet av Xbox One har Microsoft och dess nuvarande Xbox-chef Phil Spencer arbetat hårt på att rentvå spelkonsolen som någonting för just spel. Det här märktes inte minst under E3 2017, där fokus för den kommande värstingkonsolen Xbox One X är just spel i 4K-upplösning.

Why do you care about 60fps?

I en intervju med brittiska Metro / Gamecentral får Phil Spencer frågan om varför varken Microsoft eller Sony talar mer om spelande i 60 bilder per sekund (FPS) med sina respektive värstingkonsoler. Som svar på detta kontrar Spencer med varför journalisten bryr sig om 60 FPS och tonar ned hur viktigt det är.

Han vidareutvecklar med att han själv och många andra "älskar" bildfrekvenser, där Forza Motorsports som körs i 60 FPS lyfts fram som exempel. Samtidigt menar Spencer att det är en siffra de flesta inte bryr sig om, har koll på eller ens märker om ett spel körs i 30 eller 60 FPS.

Spencer pekar samtidigt på att Xbox One X ger bättre möjligheter än tidigare att ge både högre upplösning och bildfrekvens, men att det inte är Microsofts sak att styra över studiors spelutveckling. Det ligger dock i utvecklarnas intresse att ge en så bra spelupplevelse som möjligt och om högre bildfrekvenser bidrar till detta är upp till dem själva att avgöra.

FZ klämmer på Xbox One X

Lanseringen av Xbox One X äger rum den 7 november och har ett rekommenderat pris på 499 euro, motsvarande omkring 5 000 kronor.