Rise of the Tomb Raider optimeras för DirectX 12 och AMD Ryzen

Spelutvecklaren Square Enix blir den senaste i raden att börja implementera optimeringar för AMD Ryzen, där de nu uppdaterar Rise of the Tomb Raider med detta.

När AMD lanserade sin processorfamilj Ryzen blev de först med att ta åttakärniga processorer till de stora massorna. Sedan dess har flera spelutvecklare börjat anpassa såväl nya som gamla spel för processorerna, så att spelen kan utnyttja de extra kärnorna mer effektivt.

Den senaste i raden blir nu Square Enix som uppdaterar den två år gamla speltiteln Rise of the Tomb Raider med optimeringar specifikt riktade mot AMD Ryzen. Enligt utvecklaren ska prestandan ha förbättrats med DirectX 12 och då speciellt med Ryzen i processortunga sekvenser.

Uppdateringen finns tillgänglig nu och vissa användare rapporterar om prestandaökningar på upp till 50 procent. För de som upplever problem med den meddelar dock Square Enix att det är möjligt att gå tillbaka till en tidigare version.