Bättre No Man's Sky på Playstation 4 "Neo"

Det efterlängtade rymdspelet No Man's Sky kan utnyttja en kraftigare version av Playstation 4 bättre än andra titlar, tack vare hur spelet är konstruerat.

I september väntas Sony avtäcka en länge omtalad kraftigare version av Playstation 4, kallad "Neo". Konsolen ska enligt rapporter erbjuda uppdaterad prestanda med möjlighet till spel och film i 4K UHD-upplösning. Playstation 4 "Neo" ska också vara som klippt och skuren för det kommande tillbehöret Playstation VR.

Trots förbättringar i grafisk prestanda kräver Sony att spel även i fortsättningen också fungerar på äldre versioner av Playstation 4. Detta borgar för spel med två olika grafik- eller prestandalägen, ett för gamla konsoler och ett förbättrat för Playstation 4 "Neo".

Vissa titlar väntas dock kunna utnyttja den extra prestandan bättre än andra, och ett sådant exempel är det efterlängtade rymdäventyret No Man's Sky. Åtminstone enligt spelets huvudsakliga utvecklare Sean Murray, som till Daily Star säger att spelupplevelsen kan ändras "fundamentalt" på en Playstation 4 "Neo".

"For our game, it´s procedurally generated. So more powerful hardware doesn´t just mean upgraded textures or higher framerate. It means we can fundamentally change the experience. [..] With more powerful hardware, we can have more trees, more leafs on those trees. The density or immersion of worlds, or new types of worlds could exist."

No Man's Sky använder matematiska algoritmer för att automatiskt generera innehåll, något som möjliggör en värld bestående av 18 triljoner planeter. Att spelet är uppbyggt på det sättet gör det på kraftigare hårdvara inte bara kan visa texturer i högre kvalitet, utan också fylla spelvärlden med mer liv och rörelse.

No Man´s Sky släppes till Playstation 4 igår, den 10 augusti. Till PC/Windows dyker spelet upp den 12 augusti. Mer information om Playstation 4 "Neo" väntas i början av september.