Valve öppnar upp SteamVR-tracking för tredjepartstillverkare

Systemet som gör det möjligt för HTC Vive att spåra användaren i det virtuella rummet blir licensfritt och görs tillgängligt för tredjepartstillverkare.

När Valve satsade på en egen plattform för virtuell verklighet valde företaget att samarbeta med HTC för produktion och distribution. Mjukvaruplattformen SteamVR har dock varit öppen för tredjepartstillverkare. Nu öppnar bolaget även upp spårningssystemet bakom HTC Vive för licensering till tredjepartstillverkare.

lighthouse.jpg

En av de utmärkande egenskaperna för HTC Vive vid lanseringen var hur bra systemet stöder spårning av användarens rörelser i 3D-rummet, så kallad rumskala (eng. room-scale 3D tracking). Detta bygger på två Lighthouse-sensorer som monteras upp på väggarna, där användarens rörelser spåras via en kombination av ljus- och laserstrålar som skickas ut i rummet. Dessa registrerar sedan objekt som spåras, exempelvis ett VR-headset eller kontrollerdon.

Detta system blir nu alltså tillgängligt för tredjepartsföretag att licensiera och implementera i egna produkter. Det som har gjorts tillgängligt är utvecklarpaketet SteamVR Tracking HDK innehållande två Lighthouse-stationer, en samling kretsar som gör det möjligt att skapa egna prototyper av objekt som ska spåras samt 40 sensorer för objekt som ska spåras.

Valve anger själva att dessa kretsar och sensorer kan användas för att bygga nya typer av kontrolltyper för SteamVR, exempelvis en rörelsekänslig golfklubba för VR, drönare som ska flygas inomhus och även egna VR-headsets. Valve gör även en referenskontroll som utvecklare kan använda för att ta fram egna lösningar.

synapse_ref_object.jpg

Licensen för SteamVR Tracking HDK är kostnadsfri och enligt Valve själva ska det inte finnas några bakomliggande motiv eller krav bakom detta. Att licensiera tekniken blir dock i praktikten inte kostnadsfritt, då intressenter måste anmäla sig till en utbildning hos Valve i Seattle, USA. Utbildningen startar i september och kostar 3 000 USD.