Playstation 4 "Neo"-specifikationerna läckta

En presentation som beskriver Playstation 4 "Neo" har letat sig ut på nätet, och specifikationerna skvallrar om att Sonys uppgradering blir relativt blygsam.

Både Microsoft och Sony arbetar på uppdaterade spelkonsoler och först ut väntas Sony bli med Playstation 4 "Neo", vars specifikationer tidigare hittat ut på webben. Nu stärks dessa uppgifter av en läckt presentation (PDF), som förefaller vara riktad till samarbetspartner och återförsäljare.

Specifikationer: Playstation 4 "Neo"

Playstation 4

Playstation "NEO"

Förändring

CPU

8 x Jaguar, 1,6 GHz

8 x Jaguar, 2,1 GHz

+31%

GPU

Graphics Core Next
18 Compute Units, 800 MHz
1 843 GFLOPS

"Improved" Graphics Core Next
36 Compute Units, 911 MHz
4 198 GFLOPS

+128%

Minne

8 GB GDDR5
176 GB/s (5 500 MHz)

8 GB GDDR5
218 GB/s (~6 800 MHz)

+24%

Enligt presentationen ska Playstation 4 "Neo" vara utrustad med samma åtta Jaguar-kärnor som standardmodellen är utrustad med, men dessa ska arbeta i 2,1 GHz vilket gör processordelen cirka 1,3 gånger snabbare än standardmodellen som klockar in på 1,6 GHz.

Ett större lyft syns för grafikdelen med 36 beräkningskluster (CU), motsvarande 2 304 streamprocessorer, i 911 MHz. Detta att jämföra mot 18 kluster eller 1 152 streamprocessorer i 800 MHz mot originalversionen. Detta motsvarar 2,3 gånger bättre grafikprestanda.

Även systemets primärminne är samma 8 GB GDDR5, men med en högre minnesbandbredd på 218 GB/s – upp från 176 GB/s för ordinarie Playstation 4. Playstation 4-spel som körs i Neo-läget ska dessutom få tillgång till 512 MB extra primärminne för totalt 5,5 GB.

På lagringsfronten ser det inte ut att bli några förändringar, vilket innebär att hårddiskar på 500 GB och 1 TB är att vänta för modellerna som blir tillgängliga vid lanseringen av den uppdaterade versionen.

Bland förbättringarna som dokumentet listar står att den uppgraderade spelkonsolen ska erbjuda högre och mer stabil bilduppdatering, bättre grafisk kvalitet och "ytterligare grafiska funktioner" vilket bland annat inkluderar nya instruktioner. Existerande spel ska köras utan modifikationer på Neo, men för att utnyttja de nya funktioner krävs en uppdatering av spelen.

U4_TE.jpg

Att uppdatera äldre spel för att utnyttja dessa funktioner ska vara upp till utvecklaren eller utgivaren av aktuella titlar, Sony kommer inte kräva att äldre titlar ska uppdateras. Ansökningar för att utveckla spel med Playstation 4 Neo-stöd inleds i augusti.

Om spelen blir accepterade beror på titelns lanseringsperiod. Spel som ska lanseras i september eller tidigare missar lanseringsluckan och kan istället uppdateras med Neo-stöd när konsolen lanseras. Alla titlar som lanseras i oktober eller senare måste ha stöd för både Playstation 4- och Neo-modellen.

Om uppgifterna stämmer blir Playstation 4 Neo en betydligt blygsammare uppgradering över grundmodellen jämfört med vad Microsoft planerar med nästa års uppgraderade Xbox One-modell, kodnamn "Scorpio". Om Playstation 4 Neo lanseras i oktober som spekulationer gör gällande kommer Sonys maskin å andra sidan få ett års försprång.

När Sony ska presentera de officiella specifikationerna för Playstation 4 Neo är i skrivande stund okänt, men det kan bli under det Gamescom-konferensen i Köln eller ett dedikerat event i samband med lanseringen av Playstation VR i oktober.