Steam Machines-försäljningen går trögt

SteamOS skulle vara Valves öppna Linux-baserade konkurrent till den dominerande plattformen Microsoft Windows. Men försäljningen ser inte ut att gå i raketfart.

Valve passade nyligen på att meddela att företaget nu har sålt 500 000 så kallade Steam Controllers, en handkontroll som ingår i företagets Steam Machines-plattform. Denna försäljning må se bra ut för själva handkontrollen, men ser dock inte ut att även gälla Valves egna spelplattform Steam OS och de Steam Machines som nyttjar denna.

I en analys från Ars Technica konstateras det att siffran 500 000 faktiskt är tämligen låg för en hårdvaruplattform som börjar närmar sig ett år på marknaden. Detta särskilt med tanke på att siffran inte betyder att lika många Steam Machine-enheter har sålts då handkontrollerna kan köpas separat och användas med både Windows-baserade datorer och egna Steam OS-installationer.

Steam OS och Steam Machines utannonserades för 2,5 år sedan med pompa och ståt, där Valve-chefen Gabe Newell målade upp plattformen som räddningen för alla som avskydde det då nyligen lanserade Windows 8. Ett antal Steam Machine-tillverkare utannonserades samtidigt, men sedan sköts plattformen på framtiden och lanserades först i slutet av fjolåret på den amerikanska marknaden.

Steam-Machines.jpg

Svenska e-handlaren Webhallen var ett av många företag som avsåg att satsa på Steam OS och Steam Machines för några år sedan.

Förseningarna har medfört en hel del nackdelar för både hårdvaran och mjukvaran i Valves satsning. Under åren som gått har Microsoft lanserat Windows 10 med medföljande DirectX 12-gränssnitt, en kombination som undanröjer en del av de brister som Steam OS skulle åtgärda samtidigt som utbudet av spel får Steam OS katalog att bleka i jämförelse.

Samtidigt har det bristande intresset för Steam OS tillsammans med förseningarna lett till att hårdvarutillverkarnas intresse för att bygga Valve-anpassade maskiner har svalnat. Det minskade intresset från spelutvecklare och hårdvarutillverkare leder till mindre satsningar på finjusterade drivrutiner för bland annat grafikkort.

En ond cirkel för Valves plattform som alltså inte ser ut att ha lyckats nå en anmärkningsvärd marknadsandel så långt. Det återstår att se om en större satsning på Steam-plattformen sker under E3-konferensen nästkommande vecka, där spel utvecklade mot det nya utvecklargränssnittet Vulkan kanske kan dra lite uppmärksamhet till Valves Linuxplattform.