Microsoft lägger till stöd för G-Sync och Freesync i Universal Windows Platform

Microsoft har tidigare lovat att implementera stöd för fler spelfunktioner i deras Universal Windows Platform. Nu meddelar Phil Spencer att detta kommer läggas till redan i maj.

Under gårdagen startade Microsoft Build-konferens och Xbox-chefen Phil Spencer passade på att berätta om företagets planer för PC-plattformen och deras vision om att med hjälp av Universal Windows Platform (UWP) förena Windows 10 med Xbox. Detta ska möjliggöra många fördelar för användarna, såsom cross-play och cross-buy mellan plattformarna.

Bland annat nämnde Phil Spencer under konferensen att de tagit till sig av kritiken när det kommer till spelrelaterade funktioner. Avsaknaden av Nvidia G-Sync och AMD Freesync är exempelvis något som många användare anmärkt på. Microsoft kommer därför i maj att lägga till stöd för dessa samt möjligheten att avaktivera V-Sync, något som inte tidigare varit möjligt.

Through the use of the Universal Windows Platform, our plan is to deliver games that will run better on Windows, with more predictable performance, more robust install, uninstall and servicing capability through a modern application platform, greater safety for users through a protected runtime environment, and distribution of modern desktop applications on any store, including the Windows store, and via any deployment mechanism.

Phil Spencer talade även om hur en universell plattform innebär många fördelar för utvecklare såväl som spelare, bland annat med bättre spelprestanda i Windows, bättre funktioner och större säkerhet för användarna. Därtill arbetar Microsoft på flera förbättringar för UWP, som förbättrad prestanda för spel som körs i fullskärm samt nya funktioner, som stöd för moddar och overlay-system.