JEDEC godkänner minnestypen GDDR5X

Standardiseringsorganet JEDEC antar Microns vidareutveckling av GDDR5 vid namn GDDR5X, som levererar dubblerad minnesbandbredd utan kostnadsökningarna relaterade till HBM.

Framtiden för videominne stavas High Bandwidth Memory (HBM), med egenskaper som skyhög minnesbandbredd, bättre energieffektivitet och att ta upp mindre plats på grafikkortet. Nackdelen är en dyr interposer eller "mellanlager", någonting som drar upp kostnaderna gentemot exempelvis GDDR5.

GDDR5X-1.jpg
GDDR5X-2.jpg
GDDR5X-3.jpg

För att komma runt de ökade kostnaderna och samtidigt erbjuda högre bandbredd har Micron tagit fram GDDR5X, en vidareutveckling av etablerade GDDR5. Nu antas den uppdaterade minnestypen av standardiseringsorganet JEDEC, som alldeles nyligen också spikade specifikationen för HBM2.

Den stora nyheten i GDDR5X är dubblerad prefetch, från 32 till 64 byte, vid varje minnesåtkomst. Detta innebär en teoretisk dubblering i minnesbandbredd vid en given klockfrekvens gentemot GDDR5. Inledningsvis kommer minnestypen finnas i hastigheter mellan 10 och 14 Gbps, och på sikt väntas även 16 Gbps bli möjligt. Detta att jämföra mot maximala 8 Gbps för GDDR5.

En fördel med GDDR5X gentemot HBM är att minnestypen fungerar över samma minneskontroller som GDDR5, dock krävs handpåläggning för att ge stöd för den upphottade standarden. Det här innebär att framtida grafikkretsar med stöd för GDDR5X också ska kunna använda GDDR5, vilket kan komma till användning för AMD och Nvidia för att ta fram budgetorienterade grafikkort med samma krets.

Minnestypen GDDR5X väntas hitta ut i grafikkort från AMD och Nvidia baserade på arkitekturerna Polaris respektive Pascal senare under året.