Svenska DICE gör VR-avdelning i Stockholm

Den svenska spelstudion DICE syr ihop en dedikerad avdelning för virtuell verklighet, vilka ska arbeta med konceptet till den egna spelmotorn Frostbite.

Virtuell verklighet är i ropet och såväl hårdvaruindustrin som spelbranschen ser nya tillväxtmöjligheter. Trots att konceptet bemöts med viss skepsis och försiktighet har alla stora namn i någon utsträckning ett finger i spelet. Nu sluter den svenska spelstudion DICE upp.

Twitter skriver Frostbite-chefen Johan Andersson att DICE håller på att sy ihop ett mindre VR-team i Stockholm, vilka ska arbeta med virtuell verklighet och den egna spelmotorn Frostbite. På den officiella webbplatsen framgår att bolaget söker fem medarbetare inom rollerna Creative Director, Senior Technical Artist, Senior Software Engineer, Senior Gameplay Engineer och Senior Rendering Engineer.

There's some challenges still and I think the biggest challenge is just the size of the market. We don't make games anymore for the Wii or the Wii U because the market is not big enough, the PS Vita - the Sony product - we don't make games for that anymore because the market is too small, so it's all about the size of the market.

Den som ser fram emot VR-spel signerade DICE kan dock räkna med att behöva vänta länge. I en intervju med Gamesindustry berättar Electronic Arts finanschef, Blake Jorgensen, att utgivaren förhåller sig avvaktande till konceptet. Detta till följd av att virtuell verklighet inledningsvis kommer ha en låg användarbas och därmed också en begränsad marknad.