Nvidia lovar åtgärda hög strömförbrukning med högfrekvensskärmar

Överdrivet hög strömförbrukning i vila med datorskärmar som går över 120 Hz är idag verklighet för Nvidias grafikkort, någonting bolaget nu lovar åtgärda med framtida drivrutiner.

Dynamiska uppdateringsfrekvenser med AMD Freesync och Nvidia G-Sync är en av de största nyheterna inom skärmar för gaming på åratal. Fenomenet har också fått alltfler att uppmärksamma höga uppdateringsfrekvenser, där många påkostade modeller idag går väl över 120 Hz.

I oktober upptäckte PC Perspective ett udda beteende med Nvidias-grafikkort när spelskärmen Asus ROG Swift PG279Q testades. Vid frekvenser på 60–120 Hz låg strömförbrukningen för testsystemet med ett Geforce GTX 980 Ti på 73,7–76,6 W i vila, något som nära dubblerades till 133,9 W vid övergången till 144 Hz och steg ytterligare till 137,8 W vid 165 Hz, där en toppnotering på 201 W registrerades.

We checked into the observation you highlighted with the newest 165Hz G-SYNC monitors. Guess what? You were right! That new monitor (or you) exposed a bug in the way our GPU was managing clocks for GSYNC and very high refresh rates. As a result of your findings, we are fixing the bug which will lower the operating point of our GPUs back to the same power level for other displays. We’ll have this fixed in an upcoming driver.

I ett uttalande från Nvidias framgår att det handlar om en bugg i hur grafikkretsens klockfrekvenser hanteras kombinerat med riktigt höga uppdateringsfrekvenser och G-Sync. Det här ska dock vara lösbart via mjukvara och bolaget lovar leverera en lösning med kommande drivrutiner.