Intel Realsense för både nytta och nöje

Med 3D-kameror i både datorer och andra maskiner hoppas Intel på att tekniken Realsense ska ta fart ordentligt. Under IDF 2015 visar företaget med partners upp flera olika koncept och idéer.

Intels teknik Realsense syftar till att kunna kontrollera datorer och andra system med hjälp av bland annat röst och rörelser. I fokus står framför allt 3D-kameran Realsense Camera, vilken kan integreras i allt från bärbara datorer till flygande robotar.

För IDF 2015 satsar Intel stort på just Realsense. Redan under invigningen visade företagets vd Brian Krzanich flera olika implementationer, och på mässgolvet finns ytterligare en rad projekt där framför allt 3D-kameran används.

intel_realsense-11.jpg

Komplett racingsimluator med stol som rör sig och 3D-kamera för att följa med i huvudrörelserna.

På plats finns bland annat Razer, vilka utvecklar en egen 3D-kamera baserad på Intel Realsense. Företaget ser flera användningsområden, bland annat att spåra huvudrörelser eller att kunna strömma video där omgivningen bakom spelaren automatiskt klipps bort tack vare förmågan till djupseende.

intel_realsense-9.jpg

Razers kommande Realsense-kamera kan användas tillsammans med VR-headset.

intel_realsense-10.jpg

I demonstrationen kan spelvärlden manipuleras med händerna.

En annan stor punkt är integration med VR-headsetet från samarbetsprojektet Open Source Virtual Reality, OSVR. På mässgolvet visar Razer en demonstration där spelaren både ser världen i tre dimensioner samt kan manipulera objekt med hjälp av handrörelser. Företagets 3D-kamera lanseras under 2016.

intel_realsense-12.jpg

3D-scanning av objekt, direktstyrning och avläsning av stressnivå via Realsense.

intel_realsense-6.jpg

Lufttrummor via 3D-kamera. På plats finns även en, orelaterad, luftgitarr via speciell sensor-handske.

intel_realsense-7.jpg

Ett "flytande" skärm som följer handrörelser via 3D-kamera snarare än via fysisk berörning.

Ett annat populärt användningsområde är direkt kontroll eller interaktion med spel. Här demonstreras bland annat möjligheter att scanna in fysiska objekt till spelvärlden, samt olika sätt att styra karaktärer eller fordon med kroppsrörelser.

På plats finns också spelet Nevermind från Flying Mollusk. Titeln blandar äventyr med skräck, och blir enligt utvecklaren svårare och läskigare om 3D-kameran känner av till exempel rädsla eller höjd stressnivå.

intel_realsense-1.jpg
intel_realsense-2.jpg
intel_realsense-4.jpg
intel_realsense-5.jpg
intel_realsense-13.jpg

Sist men inte minst finns flera exempel på helt eller delvis autonoma robotar. 3D-kameror och andra sensorer används för att undvika hinder, eller för att hitta mellan olika platser. Projekt som Intel visar upp är bland annat drönaren Asctec Firefly, en robot-butler från Savioke samt fjärrstyrda maskiner för videokonferens.